Fick surf-räkning på över 40 000 kronor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-12

ARN tycker att Telia ska betala tillbaka

Anders Albertsson, som är i 70-årsåldern, märkte att hans mobila modem fungerade under semestern i Turkiet.

Glad över upptäckten satt han i skuggan och surfade.

När han kom hem fick han en räkning på över 40 000 kronor.

Nu kräver Allmänna reklamationsnämnden att Telia släpper sitt betalningskrav.

Under hösten 2007 åkte Anders Albertsson till Turkiet på semester. Han tog med sig sin bärbara dator.

– Man kan använda datorn för att sitta och skriva, som en skrivmaskin så att säga, det var därför jag tog med den. Men så upptäckte jag att det fungerade med internet, säger han.

”Positivt”

– Det upplevde jag naturligtvis som positivt. Sen använde jag datorn ganska flitigt, säger han.

– Jag satt med den i skuggan och tyckte att det var en fantastiskt fin teknik som funkade i hela världen. Jag lovordade tekniken, säger han.

Anders Albertsson berättar att han var uppkopplad uppskattningsvis halva dagarna under de cirka två veckor han var på semester.

– Och så fick man den här kallduschen när man kom hem. Det var helt bortom vad man förväntat sig, säger han.

Räkningen från Telia var på över 40 000 kronor.

– Jag är väl inte den som normalt kritiserar allting, jag accepterar ganska mycket. Men det här anser jag är ganska uppåt väggarna, säger han.

– Hade jag vetat om det i förväg hade jag aldrig tagit med datorn, säger han.

Anders Albertsson valde att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämden, ARN, som nu gett honom rätt.

– Nämnden rekommenderar TeliaSonera Sverige AB att frånfalla sitt betalningskrav på 47 783 kronor gentemot Anders Albertsson, skriver nämnden i sitt beslut.

”Borde ha upplysts”

– Av villkoren har det endast framgått att betalning skall ske enligt gällande prislista, skriver nämnden.

– Även om en hänvisning till en prislista på nätet i och för sig kan anses tillräcklig information, med hänsyn till att trafikavgifter kan variera med på grund av orsaker utanför bolagets kontroll, anser nämnden att det tydligare borde ha upplysts om risken för att debiteringen vid vistelse i länder som inte omfattas av den grundläggande prislistan mycket kraftigt kan överstiga den normala debiteringen inom Sverige, skriver nämnden.

Allmänna reklamationsnämndens beslut är rekommendationer – de är inte bindande för parterna.

ARN skriver på sin hemsida att närmare 80 procent av näringsidkarna följer nämndens beslut i fall där konsumenten helt eller delvis får rätt.

Anders Albertsson säger att han inte fått tillbaka några pengar av Telia, som drog beloppet för räkningen från hans konto via ett autogiro.

Spärr mot surfande utomlands

Alla Telias kunder som använder mobilt bredband har en spärr aktiverad som innebär att det inte går att använda internet från utlandet.

Irene Krohn, pressansvarig på Telia, känner inte till Albertssons fall men tycker att det låter märkligt att räkningen kunde komma som en överraskning.

– Spärren kan man ta bort men då måste man först kontakta kundtjänst, säger hon.