Kamerorna som fäller flest

Uppdaterad 2011-09-11 | Publicerad 2011-09-10

Drar in miljoner i böter

Fartkamera på länsväg 276 mellan Åkersberga och Roslags Kulla.

Här är en av Sveriges mest effektiva hastighetskameror.

I år har den hjälpt till att dra in drygt 1,6 miljoner till statskassan.

Trots att bara var tredje fartsyndare faktiskt fick böter.

Nära 138 000 fartsyndare har blivit förevigade av svenska polisens hastighetskameror bara i år.

Mest aktiva var kamerorna på länsväg 276 mellan Åkersberga och Roslags Kulla. Där åkte hela 2 440 personer fast mellan januari och juli i år.

Sträckan har toppat statistiken i fortkörningssammanhang förut - 2008 klickade kamerorna för 4 019 fartsyndare där.

– Det har att göra med trafikintensiteten. Det är en hårt belastad sträcka med många pendlare och fler kameror, säger sektionschef Anders Drugge på Rikspolisstyrelsen.

Svårt få bra bild

Stockholms län toppar också statistiken för landet med 24 366 registrerade fortkörningar i år.

De svenska kamerorna har inte riktigt nått samma ekonomiska framgångar som sin engelska motsvarighet.

För det första står inte kamerorna på dygnet runt. Och bara omkring en tredjedel av de som fotas kan faktiskt bötfällas.

– Vi måste kunna fastställa identitet. Ser vi inte vem det är går det inte att dela ut böter. Bildkvaliteten påverkas av väder och vind, så på vintern är det svårare att få en bra bild, säger Anders Drugge.

Men med en genomsnittsbot på 2 000 kronor handlar det ändå om dryga 1,6 miljoner kronor för Åkersberga - Roslags Kulla i år.

Storbritanniens mest lönsamma trafikkamera – i Hemel Hempstead, Hertfordshire – drog in dryga 6,1 miljoner kronor till ortens länsstyrelse på en enda månad, enligt Daily Mail.

Minskar antalet döda

Men då handlar det inte om en fortkörningskamera utan en kamera som bevakar en tveksamt skyltad bussfil.

Där fick 10 000 personer böter efter att ha kört olovligt i bussfilen, enligt Daily Mail. Det motsvarar omkring en åttondel av stadens invånare.

Även om antalet olyckor har ökat något under 2011 har antalet döda och skadade generellt minskat sedan 2007. Hastighetskamerorna har varit en bidragande faktor, enligt Anders Drugge.