”Hon bromsade allt vad hon kunde”

Publicerad 2011-05-29

Anhörig till föraren berättar om olyckan

Föraren försökte bromsa när bussen plötsligt kom i rullning – men bromsarna tog inte.

Det säger en av förarens anhöriga till Aftonbladet:

– Hon tryckte på bromspedalen allt vad hon kunde, men inget hände förrän mitt på torget.

Flera ögonvittnen på plats berättar för Aftonbladet hur den tomma bussen saktade in, som om den skulle parkera – men i stället fortsatte rakt fram.

Motorn rusade, och bussen skenade okontrollerat ned för trappan och rakt in i folkmassan på Södermalmstorg.

Den svårt chockade chauffören, en kvinna i medelåldern, togs om hand av några vittnen innan polisen kom till platsen.

– Hon är fortfarande jätteskärrad och lite chockad, säger kvinnans dotter till Aftonbladet i dag.

Försökte stanna

Vad som orsakade olyckan är fortfarande oklart, men polisen har inlett en utredning. Bussen kommer dock inte att undersökas närmare förrän nästan vecka.

– Vi har haft tekniker på plats som har gjort en undersökning. De har inte kunnat konstatera något fel. Men bussen har vissa skador som försvårar arbetet. Den kommer fortsatt att vara beslagtagen för vidare undersökningar, säger Ove Hagdahl vid Södermalmspolisen.

Chauffören fördes till Södersjukhuset och har sedan hörts av polis.

”Tryckte på bromsen”

Hon har berättat att olyckan skedde under ett förarbyte och orsakades av ett tekniskt fel, enligt dottern.

– Hon hade precis satt sig i förarstolen och inte börjat köra. Plötsligt fick bussen full fart och åkte rakt in över torget. Hon tryckte på bromsen men inget hände – inte förrän mitt på torget då bussen plötsligt tvärnitade, säger dottern.

Enligt Aftonbladets källor är polisens främsta teori att chauffören tog fel på den automatväxlade bussens pedaler, och gasade i stället för att bromsa.

– Helt enkelt för att det är den enda rimliga förklaringen. Först gas, växel, sedan panikbroms – som inte var broms utan gas, säger poliskällan.

Problem med bromsar

Enligt Keolis, den entreprenör som ansvarar för bussarna, var olycksbussen inne på reparation för tre dagar sedan. Problemet var då att bromsen gav för mycket bromskraft.

– Det har sannolikt inget samband med dagens olycka. Men den utredningen överlämnar vi till polisen, säger Martin Hägg, affärsområdesdirektör på Keolis i Stockholm.

Har körts i 15 år

Bussen, som är 15 år gammal, skulle ha tagits ur trafik under nästa år. Enligt en anonym busschaufför har den rullat för länge.

– Har en buss körts i 15 år har den körts för mycket. Det är många olika förare som har hunnit slita på den. De gamla bussarna har en massa fel. Den här modellen är hård i ratten, hård i servon, och svänger sent, säger han.

Busschauffören, som arbetat för Keolis i tio år, har fått komma hem från sjukhuset och kommer nu att få stöd av en psykolog.

– Hon är chockad och mår så klart inte bra. Men hon har inga fysiska skador, säger Martin Hägg.

Enligt dottern har busschauffören stöd av anhöriga i dag. Hon är fortfarande chockad.