Valsuccé för Aftonbladet i mobilen

Uppdaterad 2012-11-09 | Publicerad 2012-11-08

Drygt 1,1 miljoner människor valde att följa valet via Aftonbladets mobilsajt under onsdagen.

Siffrorna innebär nytt dygnsrekord för Aftonbladet i mobilen.

– Det är väldigt höga siffror, det är jätteskoj, säger Johan Liljebo som är analyschef på Aftonbladet.

Aftonbladets bevakning av det amerikanska presidentvalet har varit en succé på flera sätt.

Under onsdagsdygnet satte Aftonbladets mobilsajt nytt dygnsrekord med 1 129 535 unika användare.

Samtidigt valde 121 000 personer aktivt att följa Aftonbladets direktsända valvaka i mobilen.

Särskilt aktiva var mobilanvändarna under morgontimmarna. Mellan klockan sju och åtta på onsdagsmorgonen hade mobilsajten 209 000 unika besökare, vilket är dubbelt så mycket som normalt.

Webbsajten besöktes under onsdagsdygnet av drygt två miljoner användare, vilket är den högsta noteringen sedan Breivik-rättegången inleddes den 16 april i år.

Sedan i somras är Aftonbladets mobilsajt större än webbsajten under morgontimmarna.

– Det är roligt att vi är med och påverkar ett beteende. Nu läser man morgonnyheterna i mobilen istället för att göra det via datorn, säger Johan Liljebo.

”Sätter en ny standard”

Jonathan Jeppsson är projektledare för Aftonbladets bevakning av det amerikanska presidentvalet. Han är väldigt nöjd över hur bevakningen sett ut som helhet.

– Det har varit helt fantastiskt. Vi sätter en ny standard för hur man använder sig av nätets möjligheter.

Över en miljon gånger startades sändningen av valvakan som leddes av Karin Magnusson. Exakt hur många unika användare det handlar om är svårt att säga, eftersom sändningen kan ha startats flera gånger i samma webbläsare.

Jonathan Jeppsson säger att Aftonbladet mycket väl kan mäta sig med de stora tv-kanalerna och deras valbevakning.

– Det kändes som att allt föll på plats. Med livebevakning, nyheter, twitterflöden, liveflöde av bilder och tv-klipp samt vår valvaka har vi utnyttjat alla möjligheter optimalt, säger Jonathan Jeppsson.

Sveriges fjärde största blogg

Han pekar också på Carina Bergfeldts blogg som under vissa perioder under hösten varit Sveriges fjärde största blogg, enligt Bloggportalen.

– Totalt har hennes blogg besökts 2,7 miljoner gånger under hösten, säger Jonathan Jeppson.

En annan av Aftonbladet satsningar som visat sig vara populär är Obama eller Romney-testet. I det har man kunnat se vilken av kandidaterna man står närmast när det kommer till politiska frågor.