Notan för F–kassans slarv: En halv miljard

Uppdaterad 2019-06-24 | Publicerad 2010-02-10

Kan ha betalt en halv miljard kronor i felaktigt tandvårdsstöd

Regeringens tandvårdsstöd har gett Försäkringskassan rejäl tandvärk.

Men för tandläkarna är det en sockergruva.

Förra året kan Försäkringskassan ha betalat ut cirka en halv miljard kronor felaktigt till Sveriges tandläkare.

Nu får systemet hård kritik.

2008 infördes det nya statliga tandvårdsstödet. Tanken var att komma till rätta med svenskarnas tandhälsa.

Alla patienter fick ett tandvårdsbidrag som skulle användas för undersökningar. Patienter med svåra tandproblem fick också ersättning för vissa dyrare ingrepp.

Men reformen har skapat ilande problem för Försäkringskassan.

Förra året betalade kassan ut uppskattningsvis cirka en halv miljard kronor felaktigt till Sveriges tandläkare.

"Grov förenkling"

Siffran är en uppskattning och bygger på de kontroller Försäkringskassan redovisat.

Lars Olsson, verksamhetsansvarig för tandvårdsstödet på Försäkringskassan, säger till Aftonbladet att antalet felaktiga utbetalningar ligger oacceptabelt högt.

– Men siffran en halv miljard kronor är en grov förenkling. Nästa vecka kommer vi att presentera en rapport där vi gjort en mer grundlig uppskattning av beloppet, säger han.

"Okunskap"

Anledningen till det stora antalet felaktiga utbetalningar beror främst på två faktorer, enligt Lars Olsson.

– Den ena är att den behandling som tandläkaren krävt pengar för inte omfattas av tandvårdsstödet, vilket handlar om okunskap.

– Den andra är att tandläkarna uppsåtligen lägger in fel information för att få ut pengar av Försäkringskassan.

Inrapporteringen av tandvårstödet sköter tandläkarna själva, utan några som helst kontroller, genom att skriva in det i ett webbaserat system som kallas ”Tanden”.

Kritiseras

Försäkringskassans egen internrevision riktar nu hård kritik mot systemet, eftersom antalet efterkontroller är så få och för att de felaktiga utbetalningarna så höga.

Men Försäkringskassan har redan vidtagit de åtgärder som man tycker krävs.

– Vi har uppdaterat it-systemet och gått ut med informationsmaterial till tandläkarna, säger Olsson.

Följ ämnen i artikeln