Volvo återkallar 59 000 självdöende bilar

Uppdaterad 2016-02-21 | Publicerad 2016-02-20

Volvo återkallar 59 000 bilar vars motor och elsystem kan stängas av under körning.

24 000 bilar finns i Sverige.

– Vi ser allvarligt på det här felet och nu hoppas vi på kundernas samarbetsvilja, säger Stefan Elfström vid Volvo Cars.

Orsaken är ett mjukvarufel som kan drabba 60- och 70-serierna av årsmodell 2016 med femcylindrig dieselmotor. Berörda bilägare får snart ett brev där man uppmanas kontakta närmaste verkstad för att uppdatera mjukvaran.

Om bilen slocknar går den igång igen efter någon sekund – men kör man i hög hastighet hinner bilen färdas en bit även på den korta tiden. Felet upptäcktes av Volvoförare som slog larm.

– Det kan upplevas som obehagligt och vi tar det på största allvar, men vi har inte fått några olyckor inrapporterade, säger Stefan Elfström, presstalesman för Volvo Cars.

Polisbilar drabbade

Som Aftonbladet tidigare har kunnat avslöja är även ett hundratal polisbilar omfattade av mjukvarufelet.

De har redan blivit åtgärdade tidigare i veckan på sina verkstäder, förklarar Stefan Elfström.

Han vill inte uppge exakt hur länge man känt till felet men säger att ett kontinuerligt analysarbete gjorts där man konstaterat mjukvarufelet.

– I torsdags gick den nya mjukvaran ut till återförsäljarna.

Hur mycket kostnaden blir för Volvo att återkalla närmare 60 000 bilar vill han inte svara på.

– Det kommunicerar vi inte utan det viktiga är att ordna kundernas bilar. Vi håller en hög säkerhetsstandard, säger Stefan Elfström.

”Kan vara livsfarligt”

Aftonbladet har tidigare varit i kontakt med oroliga Volvoägare som är drabbade. Vissa har vittnat om att ratten rycker till vid omstart på grund av servosystemet.

– Det är som att bilen startar om. Det tar bara en sekund, men allt dör i bilen och man tappar styrförmåga med servon. Bromsarna fungerar inte som de gör under färd. Det kan ju vara livsfarligt, sa Anton, en av de som haft problem med sin bil.

44-åriga Monas Volvo V60 crosscountry har startat om under färd inte mindre än tre gånger.

– En gång så körde jag på E20 och det bara la av, det gick rätt så snabbt och man visste inte vad det var. Den slutade gasa och alla lampor blinkade till men sen var det full fart igen. Då var det ingen annan trafik och jag hade ingen lastbil bakom mig som tur var.

– Det är mycket allvarligt men det är bra att de har tagit tag i det. Efter att det varit skriverier om det så har de tagit det mer på allvar. Först var det som att de inte trodde på en för det visade inga fel, säger Mona vars bil är inne på verkstad.

Följ ämnen i artikeln