Nya förbud – köra elsparkcykel på trottoaren blir ett brott

Publicerad 2022-09-01

Nu är det förbjudet att köra elsparkcykel på trottoarer och gångbanor.

Polisen kommer att ingripa mot den som bryter mot reglerna.

– Förutom böter på 500 kronor så blir det en prick i belastningsregistret, säger Fredrik Ehrström, yttre befäl vid Södermalmspolisen.

Företagen har namn som Voi, Bolt, Lime och Tier och deras fordon har blivit en del av vardagen i många svenska städer.

Att enkelt låsa upp elsparkcykeln i appen och svischa iväg till målet är en frihet och bekvämlighet som uppskattas av många.

Det är ena sidan av myntet.

Men fyllekörning och läskiga olyckor har skapat debatt. Drivor av elsparkcyklar som blockerar gator har väckt ilska.

Det har fått regeringen att kliva in.

”Nu får det vara slutslängt” slog infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) fast när han i mitten av juni presenterade skärpta regler.

Nu, från och med 1 september, börjar ändringarna i trafikförordningen att gälla – vilket betyder:

  • Det blir förbjudet att köra på gångbanor och trottoarer.
  • Elsparkcyklarna ska parkeras på anvisade platser – inte varsomhelst.

Polisen: ”Blir ett brott”

Den som bryter mot reglerna och kör bland gångtrafikanterna kommer att straffas.

– Det som blir ett brott från och med 1 september är att köra ett fordon på otillåten vägbana. Förutom böter på 500 kronor så blir det en prick i belastningsregistret under fem års tid, säger Fredrik Ehrström, yttre befäl vid Södermalmspolisen.

Så nu ska polisen alltså jaga elsparkcyklar, har ni tid med det?

– Vi ser det inte som att vi riktar oss mot en särskild kategori fordon utan det här är en del av polisens trafiksäkerhetsarbete som syftar till att få färre skadade och döda i trafiken. Redan idag så bötfäller vi cyklister, bilister och elsparkscykelförare som begår trafikbrott.

Fredrik Ehrström tror att reglerna kommer leda till att färre skadas i trafiken framöver.

– Många skadas kvälls- och nattetid när det både är alkohol och narkotika inblandat. Vi hoppas att man tänker efter och värderar risken när man kör i trafiken med en elsparkcykel, följer trafikreglerna och använder hjälm, säger han.

Elsparkcykel som kör bland gångtrafikanter på trottoaren.

Olika kommuner – olika regler

För regelskärpningen av parkering har kommunerna huvudrollen. Elsparkcyklar som står på otillåtna platser får nu forslas bort. Notan skickas till företagen som hyr ut elsparkcyklarna.

Kommunerna får också besluta om undantag från reglerna. Vad som gäller kan alltså skilja sig åt i landet.

Stockholmarna får bara parkera i cykelställ och särskilda parkeringar för elsparkcyklar.

Göteborgarna får fortsätta parkera på gångbanor till 1 april 2023. Kommunen motiverar beslutet med att mer tid behövs för att bygga fler parkeringsplatser.

Städerna Helsingborg och Borås har valt en mellanväg. Där regleras parkeringen i centrum – men förblir fri i resten av stan.

Kritik från Voi: ”Lite rädda”

Voi, en stor aktör på marknaden, tycker att frågan borde lösas lokalt. Företaget är därför kritiskt till att staten blandar sig i och att kommunerna fått för lite tid att ställa om.

– Vi tycker att hybridmodellen som använts i städer utanför Sverige och införts i Borås och Helsingborg är bäst. Det menar vi är vägen framåt, säger Christina Gjerde, Nordenchef på Voi.

Christina Gjerde höjer ett varningens finger för vad förbudet mot att köra på gångbanor kan leda till.

– Vi är lite rädda för att man pushar användarna ut i vägbanan där de flesta av olyckorna sker. Våra användare uppger att de använder trottoarer och gångbanor för att de känner sig säkrare där, säger hon.

Förbuden träder i kraft den 1 september 2022.

Följ ämnen i artikeln