”Viktigt att kolla upp företaget innan”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-11-22

Klicka och köp – men glöm inte att läsa det finstilta

Allt fler väljer att e-handla. Bara mellan maj och augusti i år ökade den totala e-handeln med 28 procent jämfört med samma period i fjol, enligt Handelns utredningsinstitut.

–Köper man av ett svenskt, välkänt företag är det för det mesta inga problem med att handla över nätet. Men köper du från mindre, okända företag, eller från utlandet, är det viktigt att kolla upp företaget först, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket.

Men det kan ha sina sidor att köpa saker man bara sett på bild. Tänk dig att du handlat världens finaste taklampa på nätet bara för att upptäcka att färgen är en helt annan i verkligheten än på hemsidan. Det är då det är bra att veta sina rättigheter – ångerrätten, till exempel. Den finns i hela EU men ångertiden kan variera.

Två veckors ångerrätt

Har du köpt grejorna i Sverige har du 14 dagar på dig att ångra dig, under förutsättning att du är vanlig konsument som handlat av en näringsidkare.

Ångerfristen börjar löpa när du tagit emot varan. Du har rätt att öppna paketet och försiktigt undersöka varan utom när det gäller känsliga grejor, till exempel dataprylar.

Finnas på papper

För att de 14 dagarna ska börja ticka på ska du dessutom ha fått information av säljaren om att du har ångerrätt. Det ska ske på ett sådant sätt att informationen är varaktig, det räcker alltså inte att en säljaren sagt på telefon att du har ångerrätt.

En ångerblankett, som ska vara utformad på ett visst vis, kommer i de allra flesta fall med i försändelsen. Får du inte ångerinformationen kan du ångra dig mycket längre tid efter att du fått varan, det är med andra ord säljarens förlust.

– Om du ångrar dig behöver du bara betala fraktkostnaden för att skicka tillbaka varan, säger Ola Svensson.

Gäller tre år

Är det i stället fel på varan är det en reklamation du ska göra och då gäller andra regler. Sedan den 1 april i år har konsumenter tre år på sig att reklamera en vara eller tjänst. Men man måste klaga inom två månader efter att felet upptäckts.

Anna Björe

Följ ämnen i artikeln