Annas Postnord-vrede – efter namnmissen

Uppdaterad 2018-03-21 | Publicerad 2018-03-20

Anna Hammarstedt Stenevald, 32, skickade ett paket till en bekant som heter Barbro men råkade skriva ”Barbron” på avin.

Nu kan Barbro inte hämta ut sitt paket på grund av Postnords regler – något som får Anna att bli vansinnig.

– Jag trodde att det var ett skämt, jag trodde inte det var på riktigt. Det är så sjukt, det är så löjligt, säger hon.

Falkenbergsbon Anna Hammarstedt Stenevald, 32, skickade nyligen ett paket till en bekant som heter Barbro.

Paketet innehåller en sittdel till en barnvagn som Barbro ska ge till sin dotter i Köpenhamn.

Men det verkar som att det kommer ta ett tag innan sittdelen anländer till sin nya ägare.

– Jag bokade frakten via Postnords hemsida och betalade 199 kronor. När hon ska gå och hämta paketet i affären ser de att paketet är adresserat till “Barbron” och inte till Barbro, säger Anna Hammarstedt Stenevald och fortsätter:

– Då får hon inte hämta ut det. För det kan vara någon annan som är “Barbron”.

”Det är så sjukt”

I butiken blev Barbro ombedd att kontakta Anna så att hon i sin tur kunde be Postnord att ändra namnet.

Absolut, meddelade Postnord. Men det till en kostnad på 225 kronor.

– Jag har även pratat med butiken där paketet ligger och erbjudit att skicka foton på mina id-handlingar. Allt för att bekräfta att det är jag som har skickat paketet, och att det är Barbro som ska hämta det, säger Anna.

Hon är rejält upprörd och skrattar frustrerat.

– Jag trodde att det var ett skämt, jag trodde inte det var på riktigt. Det är så sjukt, det är så löjligt hela grejen.

Vad har Postnord sagt till dig?

– Att det är en säkerhetsåtgärd, så att en person inte ska hämta ut någon annans paket.

”Nisse funkar inte heller”

Postnords kommunikatör Anne Jiremar förklarar att det, precis som Anna fått berättat för sig, handlar om säkerhet.

– Regeln är att det måste stå exakt likadant på legitimationen som på försändelsen för att man ska kunna ta ut försändelsen. Ibland verkar det väldigt stelbent, men det är en säkerhetsåtgärd. Det bottnar i att många bedrägeriförsök går till så, säger hon.

Även om hon skickar foton på sin legitimation så fungerar det inte?

– Nej. Det är inte så det går till. Det finns en möjlighet att man kan ändra mottagarens namn men det är förknippat med en administrationsavgift.

– I det här fallet har man lagt till ett N för mycket. Det är samma sak om någon heter Nils-Erik och får ett paket där det står “Nisse”. Det funkar inte heller.

Följ ämnen i artikeln