Slitz går i graven

Publicerad 2012-12-12

Herrmagasinet Slitz lägger ned.

Dåliga tider för branschen och negativa annonsprognoser inför 2013 ligger bakom beslutet.

– Tryckta medier av vårt slag passar inte in i den digitala verkligheten, säger chefredaktören Mats Drougge.

Tidningens sista nummer utkommer nästa vecka. Efter det lägger man ner helt och hållet.

Beslutet blev känt idag, men var inget hastigt beslut av tidningens ledning.

– Vi har haft ett bra år, men inför nästa och dåliga utsikter på annonssidan så var det här det bästa beslutet att ta, säger Mats Drougge.

Man har inga planer på att fortsätta på nätet, som konkurrenten Moore gjorde efter att man lagt ner sin tryckta upplaga.

– Vår långsamma typ av kommunikation, med långa artiklar, passar inte in på nätet. Jag tycker det är jättetråkigt, säger Mats Drougge.

"Ha ihjäl varandra"

Tidningen Slitz startades 1985, då som musiktidning. Under 90-talet ändrade man inriktning och blev ett renodlat herrmagasin.

Med att förändra tidningen var fotografen Bingo Rimér, som började på tidningen 1996. Han är numera ansvarig utgivare för Slitz konkurrent Moore, som han också grundade.

– Det känns jävligt sorgligt. Vi är konkurrenter och kriget oss emellan går ut på att man vill ha ihjäl varandra, men när det blir ett såhär abrupt slut känns det tomt.

Mer tid för snowboard

Bingo Rimér menar att antalet killtidningar är lågt i jämförelse med tidningar som riktar sig till tjejer. Därför tycker han det är extra tråkigt med nedläggningen.

– Jag trodde att man skulle jobba vidare på nätet och utveckla tidningen digitalt, det behövs. Men kanske finns inte orken kvar. Det är synd, säger Bingo Rimér.

Efter att ha släppt Slitz sista nummer väntar nya projekt för Mats Drougge, ett par bokprojekt och konsultverksamhet inom kommunikation.

– Men först ska jag åka snowboard, det blir mer tid för det nu.