”Zätas” kokosboll har fått rullning i USA

Publicerad 2012-11-25

Säljer sötsaken under namnet ”Swedish Royal Snowballs”

Henrik Zetterberg använder sig av Hovet för att kränga kokosbollar i USA.

Under namnet Swedish Royal Snowballs hoppas han på att amerikanarna ska upptäcka den svenska sötsaken.

– Jag är glad och stolt över att kunna dela en smak från mitt hemland, säger hockeystjärnan.

”Zäta” har sedan i september varit delaktig i lanseringen av sötsaken Royal Swedish Snowballs i Detroit. Produkten marknadsförs av hockeyspelaren som tallar friskt av kungahusets renommé.

Förpackningen pryds nämligen av svenska flaggan, kungakronor, vikingautspel – och egentligen allt förutom en älg.

"USA älskar socker"

Delikatesserna beskrivs som fluffig vanilj med chockladöverdrag, pudrat med kokos. Med andra ord precis som en snöboll.

– Jag är glad och stolt över att kunna dela en smak från mitt hemland med folket i Michigan. Jag växte upp med kokosbollar och vet att generationer av amerikaner kommer att gilla på samma sätt som jag, berättade en peppad Zäta till amerikansk press vid lanseringen.

På hemmaplan är tongångarna på företaget Rödö Fix från Östersund muntra.

Företaget tillverkar nämligen bollarna som nu ska ta över i väst.

– USA älskar socker, de blev som tokiga i kokosbollarna och bestämde på direkten att dra i gång en produktion, berättade Andreas Andersson, ägare av företaget, tidigare i höst till Östersundsposten.

Flera kungliga referenser

Sötsaken som är fullproppad med kungliga referenser säljs via affärskedjan Just Baked – och sysselsätter runt 50 personer som jobbar heltid med att producera den svenska snöbollen.

– Vi startade en produktionslina, en fabrik helt enkelt, där i dag 50 anställda jobbar med att göra kokosbollar. Man kan väl säga att jag har konsultat helt enkelt, och visat dem hur allt ska gå till, berättade Andersson för tidningen.

Själva hjärnan bakom lanseringen är sundsvallsbon, VD:n och ägaren, Jan Jutbo som tidigare försökt pocka på kineserna lite söt, svensk kultur.

Ett skyddat begrepp

För två år sedan berättade han om sin idé att ta kokosbollen till USA för vännen Henrik Zetterberg, som tände till direkt.

Bollen har nu fått rullning i USA, och Jutbo uppger för Dagbladet att han är mycket nöjd med lanseringen.

– Det är otroligt roligt. Det är en fungerande produkt, menar han.

Men Hovleverantörsemblemet är ett skyddat begrepp och får endast användas av företag som har blivit utnämnda till Kungliga Hovleverantörer.

Hovleverantörskap beviljas i dag endast av kungen och drottningen.

Hovets advokat, Axel Calissendorf, vill inte kommentera Zätas blå-gula marknadsföringsknep.