Tysken som ler åt VW–skandalen

Publicerad 2015-09-30

MÜNCHEN. Svindlare och miljöbovar.

Det är inte så tysken vill se sig själv.

Men avgasskandalen sträcker sig från toppen av VW–skrapan i Wolfsburg ända ner till gräsrötterna.

Det finns kanske bara en enda tysk som ler i mjugg åt Volkswagen-skandalen. Han heter Axel Friedrich och dagen innan Volkswagens vd Martin Winterkorn aviserade sin avgång sa han till tidningen Die Zeit:

– Om Martin Winterkorn faller är det min största triumf.

Martin Winterkorn och Axel Friedrich känner inte varandra och ändå har Alex Friedrich arbetat i åratal för att komma åt den avgångna vd:n. Under 28 år arbetade Axel Friedrich på det federala miljökontoret, senast som chef för den tyska Transportstyrelsen, numera som frilansande trafikkonsult i Berlin. Han har alltid, som han säger, trott att Volkswagens bedyrande att deras bilar är miljövänliga varit en stor, fet lögn.

Men i detta spelar han en annan roll.

Avslöjade felaktigheterna

För 14 år sedan bildade Axel Friedrich tillsammans med tre amerikanska kollegor The International Council on Clean Transportation, ICCT. Det är också ICCT som dragit fram skandalen i ljuset med hjälp av forskare vid University of West Virgina.

Redan i början av 2014 testade den europeiska grenen av ICCT 15 moderna dieselbilar för att undersöka hur mycket de faktiska utsläppen skiljde sig från de som uppmättes i en testhall.

Resultatet: I genomsnitt släppte de testade bilarna ut sju gånger mer kväveoxider än tillåtet.

Värst i klassen var VW Jetta och Audi A3.

Världen gäspade

ICCT häpnade men de var de enda som gjorde det. Varken politiker eller media behandlade resultaten med mer än en kvävd gäspning.

USA-grenen av ICCT var också en smula skeptiska. Kanske gällde det ändå bara i Europa? USA har strängare lagstiftning och ICCT-experterna trodde lite blåögt på att den teknik som redan var utvecklad också installerades i bilar trots att det var dyrt.

Tre forskare från University of West Virgina fick dock upp ögonen för studien. De kontrollerade två VW och en BMW med mobila testinstrument under färd och jämförde med värdena man fick i en testhall.

BMW:n klarade provet men för VW:n, trots den moderna avgasreningen, slog gong-gongen: upp till 35 gånger högre än de tillåtna värdena uppmättes.

Forskarna och experter från ICCT vände sig till det amerikanska miljöverket och påpekade att något måste vara fel på Volkswagens bilar.

Bilar återkallades

I december 2014 återkallade Volkswagen nästan en halv miljon bilar av märkena VW och Audi. Bilarnas styrprogram behövde uppdateras, hette det. Avgasproblemen mildrades något efter den uppdateringen men bra var de inte.

För Volkswagen måste problemen varit väl kända vid det här laget. När inget ytterligare hände hotade amerikanska myndigheter att dra in godkännandet för alla bilar av årsmodell 2016 i hela VW-gruppen.

För VW fanns ingen annan väg att gå än att erkänna och så var svindleriet upptäckt.

I VW:s bilar finns ett program installerat som känner av om ratten rör sig, om temperaturen är konstant, om bilen accelererar – eller om bilen händelsevis står inne i en testhall med motorn påslagen.

Då kickar systemet som kraftigt begränsar utsläppen in.

Smärtsam insikt

För hela Tyskland har detta massiva och systematiska bedrägeri slagit ner smärtsammare än en baksmälla efter Oktoberfesten.

”Det är dags för den tyska ingenjörskonsten”, annonserar VW i USA.

Och tyskarna frågar sig: Tysk ingenjörskonst för att smutsa ner miljön, vilseleda myndigheter och lura kunder?

Vad hände med den tyska tillförlitligheten? Den tyska rättrådigheten? Det ekologiska föregångslandet? Klimatkanslern?

Volkswagen är utan konkurrens kronjuvelen i den tyska örnens klo.

2014 omsatte man 2 030 miljarder kronor.

Sedan kommer ingenting och ingenting, sedan kommer tvåan Daimler med hälften i omsättning.

Åklagarmyndigheten i Braunschweig, dit Wolfsburg med huvudsäte för VW hör, vrider sina händer.

Vad förväntas de göra? Husrannsakan i VW-skrapan? Hålla förhör?

Riskerar böter

Nästan helt säkert kommer VW att dömas till böter i USA.

Förra året dömdes Hyundai och Kia att betala nästan 3 miljarder kronor för felaktiga uppgifter om bränsleförbrukning.

Om det visar sig att VW också brutit mot aktielagen genom att inte informera sina aktieägare om vad som höll på att hände i USA kan företaget dessutom vänta sig masstämningar och stora skadeståndskrav i Europa.

Men vem visste?

I en videoinspelning som visats på Volkswagens intranät ber Martin Winterkorn om ursäkt för ”kollapsen” men i sitt pressmeddelande påstår han sig vara ”chockad” över avslöjandet och bedyrar att han inte gjort något fel.

Är det hans närmaste medarbetare, utvecklingscheferna vid VW respektive Audi som smusslat in programvaran i bilarna?

Eftersom Martin Winterkorn varit omvittnat inblandad i allt från hur dörrarna låter när de stängs till hur djupa instrumentbrädorna ska vara låter det otroligt.

Ännu mer otroligt att någon mjukvaruutvecklare långt ner i den strikta hierarkin på eget bevåg hittat på att trixa med 11 miljoner bilmotorer.

Glädjekalkyler

Peter Mock, som är ordförande i ICCT Europa, tror att VW-skandalen bara är toppen på ett isberg.

Olika miljöorganisationer – för att inte tala om kunder – har häpnat över de ibland orimligt låga siffror för bränsleförbrukning och därmed låga utsläpp av koldioxid

som bilföretagen själva redovisar.

Och mycket riktigt visar sig glädjekalkylerna aldrig hålla i verkliga livet.

I en större undersökning som bygger på data från 600 000 bilar i sex europeiska länder upptäckte ICCT att den faktiska bränsleförbrukningen ligger 40 procent högre än den som anges av företagen.

För 14 år sedan, 2001, var skillnaden bara åtta procent.

– Avståndet mellan norm och praxis kommer bara att öka, säger Peter Mock till Die Zeit.

Källor: Die Zeit, Stern, Der Spiegel