Trafikverket släpper ny tågplan efter förra kaoset: ”Lärt oss läxan”

Publicerad 2023-12-10

Trafikverket gick från papper och penna till ett digitalt planeringssystem.

Då blev det kaos på den svenska järnvägen – men det ska inte hända igen med den nya tågplanen.

– Det här är en historisk dag, säger trafikdirektör Anna Ericsson.

Trafikverket har nu lämnat det kommande årets tågplan för passagerartåg, godståg och planerade banarbeten. Myndigheten ber samtidigt om ursäkt för det senaste årets haveri och lovar bättring.

– Det finns väldigt många olika anledningar till att det tyvärr gick så himla dåligt faktiskt, om jag ska vara helt krass, säger Anna Ericsson, trafikdirektör på Trafikverket.

När Trafikverket började med sitt nya planeringssystem ledde det till ett bokningskaos som drabbade tågbolag och resenärer över hela landet. Myndigheten ska egentligen lämna sin planering till tågbolagen med minst 18 veckors förväg. Men problemen gjorde att resenärer med bara veckor kvar till högtider inte kunde boka biljetter.

– Vi har gjort en sammanställning och lärt oss läxan. Man kan säga att det var ungefär som en dålig hemsida. Man tryckte och så laggade det väldigt mycket. Det spelade ingen roll hur mycket resurser man satte in. Systemet jobbade inte med oss. Det är en av orsakerna och det har vi nu kommit till rätta med.

Kan resenärerna och tågbolagen lita på att det inte blir strul igen?

– Det är ju många saker som påverkar en järnväg, väder bland annat och sådant som vi absolut inte kan påverka. Men vi ska i alla fall se till att vår planering håller den kvaliteten och med den framförhållningen som krävs. Vi kan garantera att vi jobbar hårt på det, säger hon.

Trafikverkets nuvarande plan har mellan 4 och 18 månaders framförhållning och myndigheten hoppas och tror att den kommer att hålla.

– Det har aldrig skett någonstans i världen. Det är en historisk dag för svensk järnväg och det hade aldrig gått utan väldigt hårt arbete, säger hon.

Nu är det upp till tågbolagen att bestämma när man vill släppa biljetter.

– Med den här planen så är det i alla fall möjligt för dem att veta när de kan köra tågen. Och det är det vi inte riktigt har lyckats tidigare men det har vi gjort nu, säger hon.

Anna Ericsson, Trafikdirektör på Trafikverket.

Trängsel på spåren

Samtidigt vill fler operatörer än någonsin köra tåg på den svenska järnvägen. 52 stycken olika bolag som bedriver passagerartrafik och godstrafik ska trängas på spåren, flest i hela världen. Det är fem fler bolag än tidigare år och totalt över 1,2 miljoner tåg.

– Det är historiskt många och utbudsmässigt är det väldigt trevligt för oss som vill åka på järnvägen. Alla som vill köra på vår järnväg söker tid och många får den tiden faktiskt de söker. Man har ju lite olika behov om man ska köra regionalt, fjärr eller gods. Men vi har en bra modell för att samsas, säger hon.

Den svenska järnvägen är sliten sedan många år och 2024 kommer 1 700 banarbeten genomföras. Även det är rekordmånga.

– Vi har ju en underhållsskuld som vi behöver omhänderta och det jobbar vi jättehårt med och det är därför det är så viktigt att vi får ut de här banarbetena. Vi behöver en robust järnväg för Sverige och tillväxt och näringsliv.

Hur har ni planerat banarbeten, särskilt inför högtider då trycket är så hårt?

– Vi har 1 700 arbeten och det är ett antal procent mer än vad vi har haft tidigare år. Vi försöker alltid se till att freda de stora helgerna, å andra sidan så finns det ett antal månader som är väldigt bra för underhåll givet vårat väder här i Sverige. Men vi försöker hela tiden att optimera så att persontrafik och gods ska kunna komma fram. Mycket av arbetena genomför vi nattetid, när det är mindre efterfrågan, säger hon.

Följ ämnen i artikeln