De blev också lurade på Blocket

Publicerad 2014-03-29

Malin Andersson blev lurad när hon skulle köpa en projektor via Blocket.

Malin Andersson och hennes sambo skulle köpa en projektor via Blocket – men lurades av en bedragare som låtsades använda sig av den säkra betaltjänsten Payson.

– Vi kollade upp Payson och deras logga och allt innan, och så blev det så här, säger hon.

Malin Andersson och hennes sambo hade under en längre tid letat runt efter en projektor för ett bra pris.

I mitten av mars hittade de tillslut ett supererbjudande på Blocket – 8000 kronor för en ny och oanvänd projektor med alla tillbehör.

Vanlig metod

Malin hade tidigare aldrig köpt något på Blocket och kände inte till Payson.

– Vi tog kontakt med personen och frågade om de olika sakerna, men han eller hon hade inte mycket information, men hade dåliga erfarenheter sedan innan och ville att det skulle gå så rätt till som möjligt, så det kändes ju bra, säger hon.

Att föreslå en betaltjänst är enligt Thomas Bäcker, kundsäkerhetsansvarig på Blocket, ett vanligt bedragarknep.

– Många tycker att det är jobbigt att säga till en säljare att man inte litar på dem. Många bedragare utnyttjar detta genom att själva erbjuda en alternativ betaltjänst, säger han.

Falskt mejl

Malin och hennes sambo kollade upp Payson och när säljaren skickade ett mejl som utåt sett stämde helt överens med Paysons logga och andra detaljer väcktes inga misstankar.

– Vi fick mejl från Paysons betalgaranti och satte över pengarna. Det var ett kontonummer med clearingnummer och allting. Vi trodde vi satte in pengarna på ett konto som skulle hålla pengarna tills vi fått varan, berättar Malin.

Men pengarna drogs direkt och någon projektor kom aldrig.

Malin skrev till säljaren att hon skulle polisanmäla händelsen, men fick efter ett para dagar bara ett svar där säljaren spelade oförstående.

Nu är händelsen polisanmäld.

– Paysons varumärke är synonymt med säkra betalningar vilket är något som man i detta fall tyvärr har utnyttjat i kombination med köparens välvilja och fallenhet för att göra ett ”fynd”, säger Paysons vd Per Bodell.

Enligt Thomas Bäcker tolkar många just mejl som ett "säkert tecken".

– Det finns en övertro till det här med mejl. Med ett vanligt brev så vet ju alla att det går att skriva i vilken avsändade som helst och ett mejl har samma egenskaper, säger Thomas Bäcker.

Bankkonto ett varningstecken

Thomas Bäckers främsta tips är alltid vara försiktig när en betaltjänst ber om inbetalning via mejl – dessutom ska det alltid vara bank- eller plusgiro, inte ett vanligt bankkonto.

– Det finns så vitt jag vet inga företag som skickar ut mejl med att bankkonto att sätta in pengar på. Man jobbar inte med bankkonton, för de har egenheten att man inte ser vem som har kontot. När man betalar räkningar hemma så betalar man ju företagen antingen via bank- eller plusgiro och får dessutom upp en ruta med namnet på företaget.

Just kunskap om företaget och den betaltjänst man använder sig är viktig.

– Man måste tänka ett steg till. Man ska själv kontrollera och slå fram det här företaget, säger Anders Olofsson, brottsförebyggare på polisens bedrägericenter.