Så vill Sjöstedt kämpa ned bemanningsbolagen

Uppdaterad 2018-08-31 | Publicerad 2013-12-07

Vänsterpartiet planerar en storoffensiv i bemanningsfrågan.

Planen är att lyfta en arbetsplatskonflikt i Jordbro i både Riksdagen, EU-parlamentet och den tyska Förbundsdagen.

– Det ska inte vara möjligt att sparka fast anställda och ta in bemanningsföretag i stället, säger V-ledaren Jonas Sjöstedt (V).

Nyligen varslades 25 fast anställda om uppsägning på Lagenas lager i Jordbro utanför Stockholm, som ägs av tyska DHL. De anställda har tagit strid mot företaget och just nu pågår förhandlingar. Nu planerar Vänsterpartiet och partiledaren Jonas Sjöstedt att ta upp det lokala fallet på bred front. Anledningen är att DHL ersätter de uppsagda med inhyrd personal från bemanningsföretag.

Sjöstedt, som besökte personalen tidigare i veckan, menar att detta är ett tydligt exempel på hur det inte borde få gå till.

– De sparkar fast anställda och tar in bemanningspersonal i stället. Detta trots att man redan har bemanningsanställda. Det här är en ren maktstrid där man ska ta bort människors anställningstrygghet och göra dem helt utbytbara, säger han.

Ska bli pilotfall

Vänsterpartiet planerar nu att göra konflikten i Jordbro till ett pilotfall.

– Lyckas DHL att säga upp fast anställda här kommer fler företag att följa efter. Det intressanta är att de anställda kommer ta strid, säger Sjöstedt.

Redan i nästa vecka ska V-ledaren lyfta frågan i riksdagen, i en interpellationsdebatt med arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson (M).

– Regeringen har sagt att man ska se över det här. Men det finns ingen lagstiftning som skyddar folk mot att man ersätter fast personal med inhyrd, säger Sjöstedt.

Men V-offensiven stannar inte där. Partiets EU-parlamentariker Mikael Gustavsson ska dessutom fråga EU-kommissionen om det är förenligt med unionens bemanningsdirektiv att agera som DHL gör i Jordbro.

– Dessutom kommer vi be våra tyska vänner i Die Linke att ta upp det i Förbundsdagen. Tyska staten är indirekt en av ägarna till DHL och den här frågan om otrygga jobb var en stor fråga i den tyska valrörelsen. Målet är att hjälpa arbetarna på Lagena att få DHL att svettas ordentligt, säger Sjöstedt.

Vill förbjuda bemanningsföretag

Vänsterpartiet driver sedan tidigare linjen att helt förbjuda bemanningsföretag, en bransch som i dag sysselsätter drygt 130 000 anställda i Sverige.

– Men det är inte förenligt med EU-reglerna att göra det. Därför vill vi skärpa reglera i riksdagen i stället. Företag ska inte få sparka fast anställda och ta in bemanningspersonal. Vi vill dessutom ha en tidsgräns för hur länge bemanningspersonalen får vara inne. Utöver det vill vi stärka det fackliga inflytandet, att de ska kunna säga nej till bemanning, säger Sjöstedt.

Partiet planerar nu att lyfta bemanningsfrågan allt mer inför valåret 2014.

– Det här äter sig in i flera branscher. De anställda tvingas lära upp nya hela tiden och de inhyrda är helt utlämnade till företagets goda vilja. Förutsättningen för det ska bli en förändring är en rödgrön regering, säger Sjöstedt.

DHL: "Vi ska fokusera på kärnverksamheten"

Enligt Lars Nordlander, platschef på DHL i Jordbro, utsätts logistikbranschen ständig för konkurrens från såväl nya som befintliga aktörer.

– Vi måste hela tiden utvecklas och vara på tårna. Vi kommer därför att fokusera på vår kärnverksamhet. Det finns en del sidoverksamheter som är svåra att förutse omfattning och volym på och därför har vi valt att ta in bemanningsbolag, säger han.

Han berättar att det stämmer att företaget ersätter fast personal med inhyrd inom dessa områden.

– I dag görs sidoverksamheten delvis av egen personal, men så kommer det inte bli i framtiden. Vi gör det här för att vi tar ett helt nytt grepp på hela produktionen.

Nordlander beklagar att företaget tvingas varsla.

– Det är ju otroligt tragiskt när man är tvungen att göra förändringar som påverkar enskilda individer. Men gör vi ingenting riskerar vi att tappa volymer och kunder. Då kommer alla förr eller senare att beröras. Hela syftet är att stärka oss så att vi kan ha bättre framgång på marknaden framöver och därigenom kan åter- och nyanställa.

Följ ämnen i artikeln