It-krasch hos SJ - nu löst

Publicerad 2013-07-26

It-kaos i hela Sverige under fredagen

Stora delar av It-Sverige brakade ihop på fredagsförmiddagen. Det gick varken att boka tågbiljetter, söka resa hos SL eller skicka paket.

På eftermiddagen fungerade allt igen.

SJ:s bokningssystem var ur funktion på fredagen och gjorde livet surt för resenärerna. Det gick varken att köpa biljett på nätet eller i butikerna.

Strulet med biljetterna ledde till förvirring bland resenärerna.

Biljettstrul och sajtproblem

– Vi har satt in extra personal, bland annat vid Stockholms centralstation som pratar med kunderna och guidar de rätt, säger Thelma Henrysson, presskommunikatör på SJ.

De som tvingades köpa sin biljett ombord behövde inte betala några extra avgifter De som redan köpt biljett men inte kunnat hämta ut den kunde också gå ombord.

Även SL, Posten, CSN och Systembolaget var drabbade under förmiddagen.

Att så många påverkades berodde på en serverkrasch hos den gemensamma leverantören Evry, skriver Computer Sweden.

– Det går inte att komma åt reseinformationen. Varken på hemsidan eller via appen. Men gå till stationen, trafiken rullar på som vanligt, säger Lovisa Åbom, pressinformatör på SL.

"Allt står stilla"

På posten var allt satt ur funktion.

– Allt står stilla, vi kan inte jobba alls just nu. De brevbärare som är ute jobbar på som vanligt men fortsätter det kan det bli problem med att hämta och lämna ut paket, säger Maria Ibsén, pressekreterare på Posten.

CSN och Systembolaget drabbades också av strulet.

– Butikerna är öppna som vanligt men hemsidan ligger nere, säger Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget.

Vid 13-tiden fungerade alla system igen, förutom SJ:s bokning. Vid 16-tiden fungerade även den.