Huvudteorin: Bommen slår föraren medvetslös

Publicerad 2016-03-10

Spekulationerna kring dödsolyckan i Södertälje har varit många.

Nu har polisen riktat in sig på en huvudteori.

– Det man kan tänka sig att när de kör in i bommen så är föraren borta och ligger kvar med foten på gasen, säger Lars Berglund, polisens förundersökningsledare.

På nätet spekuleras det friskt om vad som kan ha orsakat dödsolyckan i Södertälje när popbandet Viola Beach och deras manager omkom.

Lars Berglund, polisens förundersökningsledare, säger att föraren agerade medvetet så långt som fram till den första bommen.

– Vi kan inte hitta någon yttre förklaring. Han har medvetet kört förbi bilarna. På filmen ser det väldigt otroligt ut, det ser ut som ett medvetet val när man byter körfält och då tänds bromsljuset och bilen knycker till och går ut. Det ser ut att föraren handlat medvetet så långt, säger Lars Berglund.

”Ligger kvar med foten”

Föraren har dessförinnan passerat flera varningssignaler. Aftonbladet har sett övervakningsfilmen som polisen sekretessbelagt och håller på att analyserar.

Polisen har tankar om vad som orsakade olyckan men jobbar nu främst efter en tydlig huvudteori, att föraren slogs medvetslös av den första bommen som dundrade in i vindrutan.

– Det man kan tänka sig att när de kör in i bommen så är föraren borta och ligger kvar med foten på gasen, säger Lars Berglund.

Föraren kan ha varit ouppmärksam och tittat ner i mobilen, pratat med de andra i baksätet och inte upptäckt bommen i tid, menar Berglund. Att det skulle röra sig om kollektivt självmord ser han inte som rimligt.

– Nej, det finns inget som tyder på att föraren skulle ha varit deprimerad, alla var glada och uppåt efter en lyckad spelning i Norrköping, säger han till Länstidningen Södertälje.

”Ett mindre skrapmärke”

Lars Berglund kan också dementera uppgiften om att båten Tellus, som orsakade broöppningen, ska ha tryckt sönder bilen under sin förbipassering.

– Det är ett mindre skrapmärke från främmande färg på bilen. Bara en ytlig skada. Båten kan ha touchat till där någonstans men inte märkvärt.

Kanalen ska vara 8,6 meters djup och båten har ett djupgående på 6,4 meter, vilket ger mer än två meters frigång.