Uber betalade hackare – för att tysta dataintrångsskandal

Publicerad 2017-11-22

Hackare stal personlig information från 57 miljoner Uber-användare världen över.

Taxitjänsten betalade sedan hackarna 100 000 dollar – och lade locket på.

På tisdagen avslöjades skandalen – ett år efter hackerattacken, rapporterar AFP.

Hackerattacken drabbade taxitjänsten Uber redan förra hösten – men blev allmänt känd först under tisdagen.

Hackarna lyckades komma åt personlig information från hela 57 miljoner användare, både förare och kunder, skriver AFP.

– Det borde inta ha hänt och det finns inga ursäkter, säger vd Dara Khosrowshahi i ett uttalande.

Säkerhetschefen får sparken

Hösten 2016 lyckades hackare ta sig in i Ubers molnbaserade server – och laddade ner mängder data med namn, e-postadresser och telefonnummer till 50 miljoner Uber-kunder, samt namn och körkortsinformation från 7 miljoner av taxitjänstens förare.

Enligt företaget ska dock inga personnummer, kreditskortsinformation eller reseinformation ha stulits, skriver Bloomberg.

När det hela uppdagades ska Uber ha betalat hackarna 100 000 dollar, drygt 840 000 kronor, för att radera den stulna datan, hävdar en källa på företaget.

Men inte ett ord yppades till taxitjänstens användare om att deras känsliga information hamnat på villovägar.

Nu har Ubers säkerhetschef Joe Sullivan och en biträdande chef fått sparken för att ha hjälpt till att mörklägga hackningen.

Förra chefen visste

Ubers tidigare vd Travis Kalanick, som fick sparken i somras, ska ha informerats om dataintrånget kort efter att det upptäcktes för ett år sedan.

Taxitjänstens nuvarande vd Dara Khosrowshahi hävdar att han inget vetat – förrän nyligen.

– Jag krävde omedelbart en grundlig utredning kring vad som hände och hur vi hanterade det, säger han.

Enligt Dara Khosrowshahi har Uber nu vidtagit åtgärder för att det här inte ska kunna hända igen.

– Vi får förändra vårt sätt att bedriva affärer, säger han.

Följ ämnen i artikeln