Hamnade mitt i kräkkaos på semestern – får ingen ersättning

Publicerad 2015-07-31

”Vi äter medhavda makaroner på rummet”

De åkte för att fira semester med sol och bad.

Istället fastnade de mitt i ett magsjukeutbrott.

Poolen har stängts av och gäster vittnar om människor som spyr – men Ving planerar ingen ersättning.

Ett 50-tal nordiska resenärer har sedan helgen anmält till Ving att de insjuknat i det magsjukevirus som just nu härjar längst Svarta havskusten i Bulgarien. På Ving-hotellet White Lagoon Beach i staden Balchik i Bulgarien vittnar flera resenärer om gäster som kräkts i restaurangen och i poolen, som tillfälligt stängts av. Linda Carlsson som Aftonbladet tidigare pratat med var en av resenärerna som blev sjuka och har reklamerat resan.

– Vi ersätter ingenting om det är så att det inte kan härledas till hotell, säger Anna Hagberg, informatör på Ving.

Hon menar att magviruset finns längs hela Svarta havskusten och att hotellet inte är smittokällan. Istället hänvisar hon till resenärernas egna reseförsäkringar.

– Vi tar det här på största allvar. Eftersom vi inte kan härleda viruset till hotellet så finns det ingen ersättning som vi går ut med automatiskt. Det vi gör nu är att med alla medel vi kan få bukt på spridningen, säger Anna Hagberg.

Får inte byta hotell

Hon säger att ett fåtal magsjuka resenärer är svenska och att Ving vidtagit en rad åtgärder för att få stopp på magsjukan.

– Vi har informerat kunder, satt ut handsprit på alla rum, utökat städningen och gör regelbundna kontroller av pool och matplats, säger Anna Hagberg.

Hon uppmuntrar gäster att hålla en bra handhygien och att den som blir sjuk meddelar hotellet och Vings personal på plats. Någon omplacering till annat hotell eller ersättning på plats för de som är kvar är inte aktuellt.

– Vi försöker se över den möjligheten, men det är väldigt fullbokat på resmålen. Och viruset är inte koncentrerat till ett hotell, säger Anna Hagberg.

”Det har bajsats och kräkts”

Charlotte Persson med fru Linda Persson och son är några av gästerna som kom ner på måndagen, när flera insjukna gäster begett sig hem. De fick ingen information om det pågående magsjukeutbrottet och poolen spärrades av först på onsdagen.

– Vi fick veta av några norska gäster att det bajsats och kräkts i poolen. När personalen hällde i massa rengöringsmedel gick pumparna sönder och därför stängdes poolen av, säger Charlotte Persson som tagit en bild på poolen där gammalt kräks och rengöringsmedel syns på ytan.

Hon tycker att hygien och rengöring på hotellet är undermålig och att informationen från Ving är för dålig.

– De borde inte flugit hit fler gäster eller åtminstone bokat om oss till ett annat resmål. Inte ens i transferbussen på väg hit fick vi veta om magsjukan, säger Charlotte Persson.

Det sms hon senare fick från Ving och informationen i gästpärmen tycker hon inte är tillräcklig. Till exempel rekommenderar Ving att den som är sjuk ska hålla sig i från pooler och aktiviteter i 24 timmar.

– Det är helt absurd då 48 timmar minst krävs vid magsjuka, säger Charlotte Persson.

När hon frågade om hennes fru kan bada i havet avrådde hotellpersonal eftersom de menar att man kan bli sjuk av det.

– Men det var för att jag frågade. Andra badar glatt där, säger Charlotte Persson.

Stannar på rummet

Linda är njurtransplanterad och får inte bli sjuk. Charlotte berättar att Linda är operationssjuksköterska och väl insatt i hygienfrågor och att de båda dessutom är väldigt resvana. De vet precis vilka åtgärder de behöver ta för att hålla sig friska på semestern.

Familjen har med sig egen mat och använder handsprit regelbundet.

– Men vi har aldrig varit med om något liknande. Vi sitter på vårt rum och äter medhavda makaroner och ketchup. Vi lider. Vi får inte flytta till ett annat hotell och får ingen kompensation så vi kan åka ifrån hotellet över dagen ens. Min son kan inte förstå varför han inte får bada, säger hon.

Charlotte har varit i kontakt med Ving flera gånger och har skickat dem över 50 bilder för att uppmärksamma om kuddar med kräks på som barn leker med, sörjan i poolen och hotellpersonal som inte rengör sina händer och tallrikar ordentligt när de jobbar i matsalen.

– Ving-personalen här nere är bakbundna av direktiv från Sverige. Jag tycker synd om guiderna som går på knäna när köerna ringlar sig långa. Folk är inte nådiga, säger Charlotte Persson.

Svårt att bevisa

Om Ving har provsvar som visar att det inte finns någon smittkälla i det de ansvarar för på hotellet är det svårt för resenärer att få rätt till ersättning säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. Det gäller ofta till exempel pool, matsal och städning.

– Om det är konsumenten som påstår att resan inte håller kvaliteten de blivit lovade så är det resenären som måste bevisa ett tydligt samband mellan brist och skada. Det är jättesvårt, säger Jolanda Girzl.

Hon tipsar om att dokumentera allt genom att skriva, fotografera och samla in intyg från läkare för att skicka in med en reklamation. Om man inte blir nöjd kan man gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Prisavdrag och kompensation

Jolanda Girzl berättar att det finns exempel hos Allmänna reklamationsnämnden där semesterfirare fått kompensation till exempel då en båt inte sanerats på rätt sätt av arrangören efter ett utbrott av magsjuka. 

– Då har ansvarig arrangör stått för ett skäligt prisavdrag eller kompensation av något slag, säger Jolanda Girzl.

Hon säger att magsjuka finns på många resmål och lätt sprids på hotell, men att arrangören lämpligen bör informera kommande gäster om att ett magsjukeutbrott pågår.

– Det är konstigt om man kommer ner och direkt där får veta att det härjar magsjuka på hotellet, säger Jolanda Girzl.

Följ ämnen i artikeln