Telia spelade in kunders samtal i hemlighet

Publicerad 2016-01-11

Dagens Nyheter rapporterar att en stor mängd samtal till Telias kundtjänst har spelats in av ett israeliskt säkerhetsföretag.

Ett israeliskt säkerhetsföretag spelade in samtal från tusentals kunder till Telias svenska kundtjänst.

Materialet används för att utveckla ett avancerat talanalys-program.

Detta har skett utan kundernas vetskap, avslöjar Dagens Nyheter.

Det stormar ännu en gång kring den svenska telejätten Telia.

Dagens Nyheter rapporterar att en stor mängd samtal till bolagets kundtjänst har spelats in av ett israeliskt säkerhetsföretag. Samtalen har sedan transkriberats, och används nu för att ta fram ett avancerat program för talanalys.

Känsliga uppgifter

Enligt DN har transkriberingen utförts av personer som arbetat på tillfälliga kontrakt och fått låg ersättning. I samtalen till kundtjänsten har allt från personnummer till adresser och familjeförhållanden diskuterats.
Ofta har inringarna inte fått någon information alls om inspelningarna. Och kunder som har fått reda på att samtalet spelas in har inte upplysts om syftet.

”Skyddar informationen”

Marcus Haglund vid bolagets pressavdelning försäkrar att inspelningarna och transkriberingen följer de lagar och regler som gäller.

– Att det hamnar i andra länder spelar ingen roll eftersom vi har ett EU-reglerat avtal. De förpliktar sig att skydda informationen på samma sätt som vi gör i Sverige, säger han till DN.

Haglund uppger också att syftet med projektet, som nu är avslutat, var att förbättra kundtjänsten.

Enligt Datainspektionen måste kunder alltid informeras om att samtal spelas in. Enhetschefen som DN pratat med vill dock inte på om Telias agerande kommer att granskas.