Arlanda har stängt igen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-20

Malmö öppnar i natt

Luftrummet över Arlanda stängde strax efter klockan 21.

Över Skavsta och Bromma stängde luftrummet tidigare på eftermiddagen efter att ett nytt askmoln dragit upp över landet.

Men under natten öppnar Malmö flygplats igen.

I Storbritannien har flygplatserna öppnat.

På tisdagen utökade Luftfartsverket (LFV) den del av luftrummet som är stängd. Beskedet innebär att hela södra Sveriges luftrum, inklusive Arlanda är stängt. Det kommer att vara stängt över Arlanda åtminstone till klockan 10 i morgon, enligt LFV.

– Det enda som är öppet nu är Norrlandskusten och in mot Kiruna. Hela luftrummet på hög höjd är också öppet, säger Carl Selling på LFV.

Han säger vidare att luftrummet över Malmö flygplats kommer att öppna under natten.

– Det kommer att öppna klockan 02.

Klockan 02 öppnar även Kastrup i Danmark.

Öppet är det också i Storbritannien, sedan den brittiska regeringen beslutat att öppna luftrummet från klockan 23 svensk tid. Beslutet grundar sig på testflygningar som visat att flygmotorerna tycks klara att köra genom små halter av aska, enligt BBC.

Öppet över Europa

Också i övriga Europa lättade restriktionerna på tisdagen. Enligt den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Eurocontrol ägde cirka hälften av dagens planerade flygningar rum.

Sedan i morse är hela Europas luftrum över 20 000 fot (alltså omkring 6 100 meter) öppet, med undantag av Finland, enligt Eurocontrol. Noterbart är att 6 100 meter är en relativt låg höjd för ett trafikflygplan.

Vidare är tre fjärdedelar av hela kontinenten helt fritt från restriktioner, framför allt i södra Europa.

Det innebär att det i princip är fritt fram att lyfta med flygplan från en flygplats som är öppen, flyga över askmolnet och sedan landa på en annan flygplats som är öppen.

Ryanair meddelade på tisdagseftermiddagen att alla flygningar i Nordeuropa ställs in fram till torsdag klockan 13.

Motstridiga uppgifter

På måndagen trodde den europeiska myndigheten Eurocontrol att flygtrafiken skulle fungera normalt från torsdag. Vulkanaktiviteten hade då mattats av och enligt experter var den på väg in i en fas där askproduktionen bytts ut mot lava.

På tisdagsmorgonen varnade den brittiska flygtrafiktjänsten för att utbrottet blivit kraftigare och att ett nytt askmoln var på väg in över Storbritannien. De uppgifterna tillbakavisades dock från Island.

– Vi ser ingen ökad aktivitet. Vi ser fortfarande hur vulkanen drar ihop sig, vilket alltid är bra. Jag skulle oroas om vi såg att vulkanen expanderar, men vi ser hur vulkanen krymper, säger geofysikern Sigrun Hreinsdottir.

Inga tecken på avmattning

De motsägelsefulla uppgifterna om vulkanutbrottet har sina förklaringar, förklarar seismologen Reynir Bödvarsson vid Seismologiska institutet i Uppsala.

Han säger att när seismologerna talar om att intensiteten fortfarande är hög, då talar de om de seismiska signalerna som vulkanen orsakar. Den aktiviteten är oförminskad eller till och med intensivare.

– Det kommer fortfarande aska ur vulkanen, även om det är mindre än tidigare. Vulkanen är i full gång, men askproduktionen är mindre nu. Vi ser inga tecken på att utbrottet håller på att avslutas.

Vulkanens hemlighet

Även om askpelaren krympt kan den ställa till med problem för flygtrafiken. Just nu blåser det starka vindar som sprider askan. Hur vulkanen kommer att bete sig framöver är omöjligt att säga.

– Tyvärr, det är det som är problemet. Samma vulkan kan bete sig olika från ett fall till ett annat. Vi kan inte säga något om det, det är vulkanens hemlighet, säger Reynir Bödvarsson.

Han tvivlar dock på att flygtrafiken kan återupptas i normal omfattning på torsdag.

– Det är inte uteslutet att askmolnet får ny fart men det är inte det mest sannolika. Men ingenting är säkert, det är den bästa beskrivningen av en vulkan, säger Reynir Bödvarsson.

Fakta: Läget land för land

Läget vid 21-tiden på tisdagen (tidsangivelser i svensk tid):

Belgien: Luftrummet öppet.

Bosnien: Luftrummet öppet.

Bulgarien: Luftrummet öppet.

Danmark: Kastrup öppnar klockan 02 natten mot onsdag men kan stänga igen på morgonen.

Estland: Luftrummet delvis öppet.

Finland: Luftrummet stängt till klockan 08.00 onsdag. Överflygning tillåten.

Frankrike: Södra Frankrike har öppet luftrum.

Grekland: Luftrummet öppet.

Irland: Delar av luftrummet öppet. Inga Ryanair-flygningar i norra Europa före onsdag eftermiddag.

Island: Luftrummet öppet.

Italien: Luftrummet öppet.

Kroatien: Luftrummet är öppet.

Lettland: Luftrummet stängt.

Litauen: Luftrummet öppet.

Montenegro: Luftrummet öppet.

Nederländerna: Luftrummet delvis öppet.

Norge: Luftrummet öppet.

Polen: Luftrummet stängt.

Portugal: Luftrummet öppet.

Rumänien: Luftrummet öppet.

Ryssland: Flygplatserna är öppna. USA-flygningar via Nordpolen.

Schweiz: Luftrummet öppet.

Serbien: Luftrummet öppet.

Slovakien: Luftrummet öppet.

Slovenien: Luftrummet öppet.

Spanien: Luftrummet öppet.

Storbritannien: Delar av luftrummet öppnade under tisdagen, men merparten är stängt. Under natten kommer luftrummet att öppnas.

Sverige: Luftrummet är stängt i södra Sverige.

Tjeckien: Luftrummet öppet.

Turkiet: Luftrummet öppet.

Tyskland: Luftrummet stängt till 02.

Ukraina: Luftrummet delvis öppet.

Ungern: Luftrummet öppet.

Vitryssland: Luftrummet mellan 6 000 och 11 000 meter stängt, vissa rutter i söder öppna.

Österrike: Luftrummet är öppet.

Källa: TT, Eurocontrol, AP