Vi shoppade på nätet för 22,1 miljarder

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-28

E-handelns omsättning ökade med 8 procent förra året.

E-handeln fick en rafflande avslutning förra året.

Efter tre kvartal av lågkonjuktur steg e-handeln med över 15 procent det sista kvartalet jämfört mot sista kvartalet 2008.

– Vi ser en fortsatt stark tillväxt, säger Arne Andersson e-handelsspecialist på Posten.

E-handeln ökade med åtta procent under förra året.

Allt fler väljer att handla på nätet. Tillväxten förra året landade på strax över åtta procent och då var det lågkonjuktur. Det sista kvartalet handlade det om en tillväxt på mer än 15 procent jämfört med samma kvartal året innan.

Stark tillväxt

Handeln på nätet fortsätter att växa och medan den senaste rapporten från HUI tyder på att detaljhandeln i fysisk butik har börjat mattas av syns inte samma tendes med e-handeln, berättar Arne Andersson som är e-handelsspecialist på posten.

– Vi ser en fortsatt stark tillväxt, säger Andersson.

Främst kläder

4,3 miljoner svenskar handlade på nätet 2009 men trots det stod e-handeln inte för mer än 4,2 procent av den totala omsättningen av detaljhandeln 2009.

Det som handlas mest är kläder, hemelektronik, skivor och böcker. Den starka målgruppen är framförallt personer mellan 18-35 år.

Barnkläder ökar

Barnkläder är en produkt som ökar starkt.

– Det kan bero på att många föräldrar är väldigt aktiva på nätet och social medier, säger Andersson.

Följ ämnen i artikeln