Sexistiska slogans på husbilar upprör

TT-AFP

Uppdaterad 2019-07-30 | Publicerad 2019-03-08

En av företagets bilar.

I åratal har ett hyrbilsföretag rört upp känslor i Australien, med vad som beskrivs som sexistiska och obscena slogans på fordonen.

Irritationen är nu uppe på ministernivå.

På internationella kvinnodagen går regeringen ut och tar företaget Wicked Campers i örat.

"Vi tolererar inte sexistiska, kvinnohatande och stötande slogans på husbilar, eller någon annanstans heller för den delen, oavsett hur kraftfullt vissa försöker rättfärdiga deras existens", säger Kelly O'Dwyer, minister med ansvar för kvinnofrågor, i ett uttalande.

Ad Standards, näringslivets instans för reglering av reklam, har fått in många anmälningar mot företaget genom åren. I januari slog Ad Standards fast att företaget, med en text som bjöd in folk att onanera, brutit mot de etiska reglerna.

För fem år sedan fick Wicked Campers be om ursäkt efter det att över 100 000 personer skrivit på en protestlista mot en sexistisk slogan. Tidigare har en text om japansk valjakt som beskrivits som främlingsfientlig lett till kritik.

Regeringen kommer att arbeta för att göra tillvaron svårare för företaget.

– Dessa fordon hör hemma på skroten, inte på australiska vägar, säger transportminister Michael McCormack.

Företaget har inte svarat på regeringens utspel.

Följ ämnen i artikeln