Aftonbladet gör supersuccé igen

Publicerad 2013-06-02

Nytt läsarrekord – nu når vi snart 3 miljoner per dag

Nu slår vi nya rekord.

2,94 miljoner svenskar läser Aftonbladet – varje dag.

– Det är en historisk räckvidd, säger Jan Helin, Aftonbladets ­publisher.

Framgångssagan Aftonbladet fortsätter.

Närmare var tredje svensk, 2,94 miljoner, läser nu Aftonbladet i ­någon form varje dag.

Det visar de senaste ­mätningarna från Orvesto.

”Historisk räckvidd”

– Det är en historisk räckvidd. Aldrig tidigare har vi haft så många läsare, säger Aftonbladets ­publisher Jan Helin.

Varje dag läser 823 000 ­svenskar Aftonbladet i pappersform.

Ännu fler väljer att läsa via ­andra kanaler.

1994 lanserade Aftonbladet, som första dagstidning i Sverige, en ­nyhetssajt.

Aftonbladet.se fick snabbt ett försprång mot konkurrenterna.

Ett försprång som de ­fortfarande inte tagit igen.

Inte ens i närheten.

I dag är Aftonbladet fullständigt dominant på nätet.

Enligt de senaste mätningarna går 1,8 miljoner svenskar varje dag in på Aftonbladet.se.

– Vi fortsätter att engagera ­läsarna i debatter och diskussioner varje dag, säger Jan Helin.

Når nästa generation

De senaste mätningarna visar också att Aftonbladet når nästa ­generations läsare – i mobilen.

På ett år har antalet personer som gått in på mobilsajten ökat med mer än 50 procent.

– Jag vill vara ödmjuk, men ­Aftonbladet dominerar på mobilen. Vi är långt före ­konkurrenterna i utvecklingen och enormt mycket större, säger Jan Helin.

Webb-tv är ett annat medium där Aftonbladet spöar konkurrenterna.

Webb-tv kan växa mera

Men här finns enligt Jan Helin ännu utrymme för tillväxt.

– Webb-tv är fortfarande i utvecklingen. Vi har ett spännande projekt på gång, som vi ännu är hemliga med, men som kommer att lanseras efter sommaren. Då ­kommer det att hända saker.

Målet är att nå den magiska tremiljonersgränsen innan året är slut.

– Då ska vi se till att fira, säger Jan Helin.