Handelsbanken slarvade bort 63-årige Inges bankfack

Uppdaterad 2016-02-03 | Publicerad 2016-01-29

Inge Fäste, 63, är mycket besviken på Handelsbanken.

Inge Fäste, 63, har hyrt ett bankfack hos Handelsbanken i Kalmar i 32 år.

För två veckor sedan skulle han plocka ut sina grejer – men då var bankfacket med allt innehåll borta.

– De har inte kunnat förklara vad som har hänt, det är inte klokt, säger Inge Fäste.

För 32 år sedan började 63-årige Inge Fäste hyra ett bankfack hos Handelsbanken i Kalmar.

– På den tiden var det Skånska banken, men den togs sedan över av Handelsbanken, säger han.

I facket förvarade Inge arvegods till ett värde av drygt 30 000 kronor.

– Det är bland annat gamla vigselringar och ett guldhalsband. Jag tänkte att det kan vara bra att ha i ett bankfack och inte hemma. Jag hade någon tanke på att man kunde spara det tills när man blev pensionär och behövde lite extra, säger han.

”Kunde inte hitta facket”

Under alla år har Inge betalat in avgiften för bankfacket till banken. Men när han nyligen skulle hämta ut sina saker fick han en chock.

– Eftersom jag flyttat flera gånger har jag tappat bort mina nycklar till facket. Därför bad jag dem om hjälp med att öppna det. Men de kunde inte hitta facket. Det var borta.

Inge Fäste har inte fått någon rimlig förklaring av banken rörande vad som har inträffat. Som ”plåster på såren” har de emellertid erbjudit honom omkring 5 000 kronor i ersättning.

Banken genomgår just nu en renovering och personalen sitter i tillfälliga lokaler fram tills i sommar. Inge misstänker att det kan vara därför bankfacket är borta.

– De har inte koll på någonting. Först sa de att det var nummer 214 men det stämde inte. Sedan var det 314 men det stämde inte heller. De har helt enkelt slarvat bort mina grejer.

Vill inte kommentera

Camilla Ivarsson, ställföreträdande kontorschef på Handelsbanken i Kalmar, vill inte kommentera ärendet.

– Jag kan varken bekräfta eller dementera någonting på grund av banksekretessen, säger hon.

Ett bortslarvat bankfack omfattas väl inte av någon banksekretess?

– Du får tala med vår pressavdelning.

Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken, bekräftar i ett mejl att man nu för diskussioner med Inge, 63. Han vill emellertid inte heller vidare kommentera händelsen.

”Jag har tittat närmare på den här historien och konstaterar att banken sedan en tid tillbaka hanterar ärendet direkt med den aktuella kunden. Jag kan dessvärre inte uttala mig om ett enskilt kundärende på grund av banksekretess och det är också med hänsyn till kundens rätt till integritet”, skriver han i mejlet.

Johan Wallqvist vill inte heller kommentera huruvida renoveringen av banklokalen har något att göra med händelsen.

”Det är korrekt att det pågår en ombyggnation på kontoret i Kalmar. Huruvida det påverkar lokalisering av bankfack eller inte kan jag inte uttala mig om av säkerhetsskäl”, skriver han.

Följ ämnen i artikeln