Skivdöden slår hårt mot familjeföretag

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-05

Ägaren: Jag blir förvånad om vi är kvar året ut

Jonas Stenberg driver kedjan Skivfyndet i andra generationen. Skivbranschens kris har slagit hårt mot familjeföretaget – bara en butik finns kvar, men hur länge är frågan. ”Att lägga ned ett familjeföretag är inte jättekul”, säger han.

2001 hade skivaffären Skivfyndet sitt bästa år ­någonsin. Sju år senare ­lever bara en av fem butiker.

–?Jag blir förvånad om vi är kvar året ut, säger ägaren Jonas Stenberg.

Jonas Stenbergs pappa startade affären Skivfyndet för 35 år sedan. Jonas föddes in ­ i branschen och när kedjan var som störst fanns fem butiker i Göteborg. Snart finns bara den på Frölunda torg kvar. Hur länge vet ingen.

–?Vi tjänar ingenting för tillfället. 2001 var vårt bästa år någonsin. Sedan dess har det varit fritt fall.

Nedladdningen från nätet har gjort att kunderna har försvunnit från butikerna.

–?När man inte hittar tuggummin på golvet i affären inser man att de yngre inte handlar längre.

Jonas Stenberg ser bara ett sätt att möta hotet.

–?Det är sänkt pris som gäller. Jag rear ut sortimentet

i Mölndal med 30 procent, och då handlar folk. Branschen borde sänka priset till 100–120 kronor. Det är svårt att konkurrera med gratis.

Lisa Cronstedt, marknadschef på skivbolagens organisation Ifpi, ser dock inte billigare produkter som en lösning.

–?Ny teknik och nya affärsmodeller är en del av lösningen på piratproblemet, fungerande skydd för upphovsrätten en annan och förändrade attityder en tredje. Sverige ligger långt efter när det gäller just lagstiftning jämfört med övriga Europa, säger hon.

Följ ämnen i artikeln