Hotar Norwegians piloter med konkurs

Publicerad 2015-03-02

Bolaget vill minska antalet piloter med 200

Norwegians långdistansplan Boeing 787 tar 291 passagerare.

Norwegians piloter i Norge förbereder sig för en konkurs, uppger norska Dagbladet.

Fackföreningen varnar nu för att det strejkdrabbade dotterbolaget till flygjätten, riskerar att gå i konkurs under måndagen.

Nu bekräftas uppgifterna om ett blixtinkallat styrelsemöte.

Moderbolaget Norwegian Air Shuttle kommer att hålla ett extrainsatt styrelsemöte i dag klockan 11 med anledning av den pågående konflikten. Det bekräftar Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef vid Norwegian, enligt TT.

Konkurs väntas

Det var igår som tidningen Dagbladet fick tillgång till ett internt meddelande som fackföreningen NPU skickat ut till sina medlemmar.

I meddelandet står följande:

"Det som väntas nu är att man på ett blixtinkallat styrelsemöte i NAS (Norwegian Air Shuttle) imorgon försätter NAN (Norwegian Air Norway) i konkurs."

Minskar personalstyrkan

Det var koncernchefen för flygbolaget Norwegian Bjørn Kjos som igår gick ut och hotade med att dotterbolaget NAN ska gå i konkurs. Syftet är att få ett slut på konflikten där ett 70-tal piloter strejkar sedan i lördags.

Enligt en källa till den norska tidningen Finansavisen, kommer bolaget vid en konkurs minska antalet anställda piloter från dagens 700 till 500.

– Dessa kommer få erbjudande om nytt kontrakt i bemanningsföretaget OSM Aviation, de övriga får hitta på något nytt att göra, säger källan till tidningen.

Norwegians organisation består av ett moderbolag och tre dotterbolag som bedriver verksamhet i olika delar av världen. Det är dotterbolaget NAN som flyger i Skandinavien som nu är i strejk.

Svenska piloter i strejk

Från och med onsdag kan konflikten komma att trappas upp och omfatta hela Skandinavien. Då kommer totalt 650 piloter omfattas. Svensk Pilotförening visar sitt stöd för sina norska kollegor och har därför varslat om en sympatistrejk mot Norwegian.

– Onsdag klockan 22 träder den i kraft om man inte har lyckats lösa konflikten. Då kommer i princip alla piloter som normalt flyger från Arlanda för Norwegian vara i strejk, säger Martin Lindgren som är ordförande vid Svensk Pilotförening till Aftonbladet.

Han förklarar att konflikten handlar om piloternas anställningstrygghet.

– Norwegian vill positionera sig med ett antal bemanningsbolag inhouse och externt och låta bemanningsföretagen slåss om att få leverera piloter till flygbolaget. Det leder till en nedåtgående spiral, där bemanningsföretagen måste bjuda under varandra och det leder till kännbara villkor för de anställda.

Tuffa villkor

Enligt Martin Lindgren råder det redan nu tuffa arbetsvillkor i stora delar av branschen och bemanningsanställningarna ökar.

– Ofta är dessa bemanningsföretag dessutom registrerade i länder med usla lagar kring arbetsrätt.

Han hoppas att Norwegian-konflikten löser sig snart.

– Det är bäst för alla inblandade. Men parterna står långt ifrån varandra och det är tuffa tag i pressen där företaget talar om olika typer av manövrar.

Hur kan en eventuell konkurs påverka konflikten?

– Jag tror inte det påverkar konflikten. Det skulle vara då om Norwegian har en annan kanin i hatten som man drar upp samtidigt.

Följ ämnen i artikeln