Lärarförbundet: Skrota skolpengen

Publicerad 2016-09-29

Skrota skolpengen, kräver Lärarförbundet på DN debatt.

Den låter friskolorna plocka ut stora vinster med få lärare och klasser med många elever.

– Det är en dålig och dyr affär för samhället. Resurser som kan användas till att förbättra skolan hamnar inte där de gör nytta, säger Lärarförbundets pressekreterare Niklas Kjellberg till Aftonbladet.

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, går till angrepp mot den omdiskuterade skolpengen och de stora friskolekoncernernas vinster. Hon gör det i en debattartikel på DN debatt på torsdagen.

Enligt Lärarförbundet har stora friskolekoncerner som Academedia, Kunskapsskolan och Jensen Education en rörelsemarginal på nästan en miljon kronor.

Lärarförbundet frågar sig hur det är möjligt – och svarar: Skolpengen. Den gör att det lönar sig att driva effektiva skolor – men inte att driva bra skolor, menar förbundet.

”Ska inte vara möjligt”

"Skolornas och förskolornas största kostnader är personalkostnaderna. Det är enkelt att öka intäkterna i förhållande till kostnaderna genom att i skolan fylla på klasserna, och i förskolan hålla nere andelen utbildad personal", skriver Johanna Jaara Åstrand.

Hon pekar ut just klasstorlekarna som orsaken till friskolekoncernernas vinster.

– Det ska inte vara möjligt att göra vinster på att ha stora klasser och låg lärartätet helt enkelt, säger pressekreteraren Niklas Kjellberg.

Att bara begränsa vinstuttaget är inte tillräckligt effektivt, menar Lärarförbundet. I stället föreslår de ett system som är baserat på de faktiska kostnaderna för varje elev som skolorna har. På så sätt är chansen större att resurserna kan höja skolornas kvalitet.

Hur en sådan lösning ska se ut är dock inte helt klart, enligt Niklas Kjellberg.

– Ja, vi har i snitt färre lärare, men vi har vid varje enskilt tillfälle rätt antal lärare, säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på Academedia, till Aftonbladet.

– Det finns ingen forskning som säger att mindre klasser är lösningen. Det absolut viktigaste är hur bra läraren är.

Vill inte kommentera

Paula Hammerskog påminner också om grundtanken med skolpengen. Den var att den motverkar segregation så att inte bara de rika barnen skulle kunna gå på de fina skolorna, säger hon.

– Skolpengssystemet är till för att skapa valfrihet. Ska du ha valfrihet mellan många skolor så måste du ju ge möjlighet att faktiskt göra vinst. De som startar skolor från början gör det med sina egna pengar. Ska du inte då kunna få någonting tillbaka av det så blir det omöjligt att starta en skola.

Aftonbladet hade under onsdagskvällen även kontakt med Friskolornas riksförbund som då avböjde de att kommentera.

Följ ämnen i artikeln