Frestelsen att ta någonting gratis – och ostraffat är alldeles för stor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-18

Rättvisa skipades, männen bakom Pirate Bay fick sin dom.

Genom att skriva den meningen har jag utmanat vad som påstås vara allmänna opinionen. Redaktörer i de stora medierna undrar nervöst om de är omoderna om de hävdar att den som skapat ett verk – en bok, ett stycke musik, en tavla, en film – också ska ha makten över sina ord, toner, färger eller bilder.

Ligan bakom Pirate Bay (tingsrätten använder ordet ”team”) tycker inte det. De tycker att det är helt okej att förse sig av andras verk utan att betala: det är ju deras affärsidé.

Jag använder ordet affärsidé bokstavligt. Stockholms tingsrätt konstaterar att Pirate Bay varit ett ”kommersiellt projekt”. Ligan drog in annonspengar till sajten som är ett marknadstorg för olaglig fildelning.

I går eftermiddag, ett par timmar efter domen, tycktes verksamheten pågå som vanligt på Pirate Bay. Det nya var en tafflig film med talesmannen Peter Sunde som hoppas att han tillsammans med sina kumpaner ska vinna i hovrätten.

Så då är tingsrättens dom meningslös?

Någon har sagt att ny teknik alltid vinner över juridiken. Jag tror inte att det stämmer. Jag tror att överväldigande delen av de som använder Pirates Bays tjänster i grunden är anständiga människor som vill att musiker, filmare och författare ska få betalt för sitt arbete.

Men frestelsen att ta något gratis och ostraffat är för stor.

Från tingsrätten åkte jag med en taxichaufför som sa att han köpt så många skivor att han inte har ett dugg dåligt samvete för att han fildelar olagligt.

– Och jag har åkt så mycket taxi att jag inte tänker betala i dag, sa jag.

Ny teknik vinner inte alltid över juridiken, men ny teknik vinner alltid över gammal. Skivbolagen som så länge skinnat sina kunder och tagit hutlöst betalt för cd-skivor är snart frånåkta av utvecklingen.

Vi lyssnar redan – hederligt – på musik på nytt sätt, till exempel via det fantastiska programmet Spotify. Inom några år betalar vi kanske nätlicens ungefär som tevelicens, en utveckling de stora skivbolagen är livrädda för eftersom det innebär mer pengar till musikerna och mindre till direktörerna.

Så ser den nya världen ut. Snart är männen bakom Pirate Bay de enda som betalar feta pengar till underhållningsindustrin – nämligen 30 miljoner kronor i skadestånd.