Aftonbladet storsatsar på supervalåret

Uppdaterad 2018-09-06 | Publicerad 2014-04-16

I september blir Aftonbladet först med en direktsänd partiledardebatt i tv online på nätet.

En av många satsningar under supervalåret.

För redan i maj blir det het tv-debatt i Aftonbladet. Då möts de nio toppkandidaterna till Europaparlamentet i Partiprogrammet.

EU-valrörelsen är nu med 38 dagar kvar till valet igång på allvar. Och med över tre miljoner dagliga läsare ställs tuffa krav på Aftonbladet att leva upp till kraven som en primär nyhetskälla för svenska folket.

Därför har redaktionen förstärkt samhällsbevakningen med fler journalister. Deras upp uppdrag är inte bara göra egna avslöjanden utan också dagligen skildra de politiska frågor som finns i samhällsdebatten.

Och parallellt med att den politiska bevakningen utökas gör Aftonbladet också flera satsningar som ska hjälpa och guida väljarna under supervalåret.

Ska göra det lättare att greppa politiken

En satsning som gör det lättare att greppa politiken och valen i maj och september är nya Partiprogrammet i Aftonbladet tv.

Livesänd debatt med toppkandidater

Onsdagen före EU-valet, den 25 maj, sätter programmet agendan i svensk politik genom att föra samman de nio toppkandidater till Europaparlamentet till en debatt.

– Det är fantastiskt att vi lyckats samla alla toppkandidaterna hos oss bara några dagar före EU-valet. Det är blir också ett eldprov för den stora partiledardebatten i höst, säger Partiprogrammets producent Lotta Folcker.

Debatten med toppkandidaterna sänds live från Partiprogrammets vanliga inspelningsplats på Scandic Grand Central i Stockholm. Redaktionen hoppas på nya tittarrekord och en engagerad publik på plats i hotellbaren.

– Att vi kan genomför debatten är ett kvitto på att Aftonbladet-TV har blivit en faktor att räkna med i valbevakningen, säger Lotta Folcker.

Valguider och valkompass

Utöver tv-satsningen och en förstärkt samhällsbevakning kommer Aftonbladet framöver att, bland annat, publicera valguider och erbjuda läsarna en valkompass inför EU-valet. Kompassen ska inte bara matchar väljarna mot de partier som ligger närmast, utan också mot de kandidater de ligger närmast  och längst i från.

”Guida läsare och tittare i valet”

Guiden lanseras i slutet av april.

– Ett av våra uppdrag är just att guida läsare och tittare i det här valet. Och EU-valet uppfattas ofta som svårt att greppa. Därför ser jag mycket fram emot Valkompassen. Den, och den journalistik vi just nu gör inifrån EU-parlamentet, säger Aftonbladets samhällschef Hanna Olsson.

Hanna Olssons mål är att Aftonbladet ska ge en heltäckande granskning och bevakning av supervalåret i alla kanaler. Med start i EU-valet just nu.

- Vi ska ta EU-valet på största allvar. Samtidigt ska vi också göra valet roligt och spännande att följa.

Följ ämnen i artikeln