Kritiken mot nya jättebutiken: ”Jag blir ju bara blåst”

Uppdaterad 2022-11-02 | Publicerad 2022-10-31

Den amerikanska butikskedjan Costco har öppnat sin första butik i Sverige.

De skryter med en fantastisk shoppingupplevelse utöver det vanliga, men det kunde inte Douglas Oest märka när han skulle testa butiken.

– Att blåsa kunden på det här sättet, då är man fel ute, säger han.

I fredags gick Douglas Oest, 58, på invigningen av Costco som öppnat i Täby norr om Stockholm.

Den amerikanska kedjan har specialiserat sig på att sälja varor i storpack har precis öppnat sin första butik i Sverige med planer på butiker i Malmö och Göteborg.

För att få handla behöver man bli medlem och betala en årsavgift på 500 kronor, men då får man enligt kedjans hemsida ”en fantastisk shoppingupplevelse utöver det vanliga.”

Det lockade Douglas som bland annat köpte ett paket croissanter.

– Jag kollade längst bak efter dem med senast utgångsdatum. Man har ju lärt sig att det är där man hittar det färskaste. Köper jag croissanter vill jag ha dem frasiga.

Men när han kommer hem blir han besviken.

– De var ju gamla som gatan. Mjuka och sega, näst intill oätliga.

Douglas köpte ett paket croissanter som var ”näst intill oätliga”.

Ny etikett över den gamla

Han fattar misstankar och tittar närmare. Någon satt på en ny etikett över den gamla. Under står ett annat bäst före datum.

– De hade förvisso sänkt priset och det var gentilt, men samtidigt hade de förlängt hållbarhetsdatumet. Det gjorde mig förbannad.

Hade det bara varit att de satt ned priset hade det varit en sak, men att de förlängt datumet utan att visa det, irriterar honom.

– Om de sätter ned priset nära utgångsdatumet får jag som konsument bestämma själv. Men här blir jag ju bara blåst.

Douglas har inte tagit kontakt med Costco. Det kostar honom mer i bensin att åka dit och bråka än vad croissanterna kostade.

– Det är bra att de säljer ut mat som håller på att gå ut, det tjänar alla på. Men att blåsa kunden på det här sättet, då är man fel ute.

Butiken Costco hade satt på en ny etikett över gamla bäst före-datumet.

Skyller på mänskliga faktorn

Enligt Coscos butikschef, Brett Vigelskas, är det den mänskliga faktorn som ligger bakom.

– Det måste vara ett misstag. Det här ska inte få hända.

Vad ska ni göra för att det inte händer igen?

– Jag går över och pratar med chefen för bageriavdelningen nu direkt.

Douglas har betalat Costcos medlemsavgift och kommer besöka butiken igen, men vara mer uppmärksam i framtiden.

– Jag säger inte att hela butiken är värdelös. Men jag kommer vara vaksam på prislappar och datum. Jag går inte på den här blåsningen igen.

Butiken hade invigning i fredags.

Följ ämnen i artikeln