Följ flygkaoset direkt

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-16

STRANDAD PÅ FLYGPLATS I FRÄMMANDE LAND – DET HÄR KAN DU GÖRA

Prata med bolaget du köpt resan av. Flygbolaget är ansvarigt för att hjälpa sina resenärer vid inställda flygavgångar. SAS ger pengarna tillbaka till drabbade passagerare i det här fallet. Resenärer hos andra flygbolag har rätt att boka om eller avboka resan om flyget ställs in eller försenas i mer än fem timmar, enligt Konsumentverket.

Vänd dig till ditt försäkringsbolag. De flesta hemförsäkringar innehåller ett reseskydd, men hos flera bolag krävs ett tillägg för att få ersättning vid en försening.

Reseskyddet gäller vid försenade flyg – i de flesta fall fungerar de så att du får en viss summa, runt 500 kronor, efter mellan sex och åtta timmar och sedan samma summa igen när det gått 24 timmar. Maxutbetalningen är 5 000 kronor. Försäkringarna täcker inte inställda flyg eller inkomstbortfall.

Se till att göra en skriftlig skadeanmälan så snabbt du kan och redovisa kostnaderna, som hotell eller hyrbil, med kopior på kvitton.

Utrikesdepartementet hjälper inte till att forsla hem strandsatta svenskar. UD:s presstjänst meddelar att det är respektive flygbolags skyldighet att bistå i sådana här situationer.

ANNONS