Någon snodde regplåten - han sattes i rävsax

Uppdaterad 2015-06-01 | Publicerad 2015-05-31

Allt de behöver för att sabotera ditt liv är några sekunder – och en skruvmejsel.

John-Eric Thore, 72, kunde aldrig ana konsekvenserna när hans registreringsskyltar stals.

– Jag sitter i en rävsax, säger han.

Bara förra året anmäldes 18 377 bilregistreringsskyltar försvunna. Enligt den senaste statistiken från april är hela 32 519 plåtar efterlysta, uppger Transportstyrelsen.

Det kostar 90 spänn styck att fixa nya – så det borde väl inte vara något större problem?

John-Eric Thore, 72, från Göteborg, håller inte med.

– Jag sitter i en rävsax, säger han.

I september anmälde han att regskyltarna stulits från hans silverfärgade Mercedes.

– Sedan fick jag plötsligt betala trängselskatt.

”Sa att jag stuckit”

Någon hade uppenbarligen satt skyltarna på en annan silverfärgad Mercedes och dundrade runt på stan.

Men inte nog med det.

– De ringde från en bensinstation och sa att jag varit där och tankat och sedan stuckit från räkningen. Men det hade jag inte, säger John-Eric.

Nils, 68, från Stockholm blev av med sina registreringsskyltar i mars 2013. Sedan dess har han fått flera krav på att betala trängselskatt, på en räkning uppgavs han ha passerat vägtullarna 15 gånger.

Dessutom har han drabbats av påminnelseavgifter och flera smitningsnotor från bensinstationer.

– Senast i onsdags, då hade någon smitit från en nota på OKQ8, säger han.

Notan gick på 935 kronor, enligt macken skulle Nils ha kört en Volvo – men hans bil är av ett helt annat märke.

Måste ständigt överklaga

Han tackar sin lyckliga stjärna att han sparade polisanmälan. Annars hade han inte kunnat bevisa att det inte är han som åker runt och inte gör rätt för sig. Men han måste ständigt hålla på och överklaga räkningar.

– Jag har fått ägna många timmar åt detta, säger Nils.

Så sent som i onsdags blev det flera samtal till polisen och Transportstyrelsen, berättar han.

Förutom polisanmälan har både John-Eric och Nils begärt av Transportstyrelsen att få byta registreringsnummer på bilen.

– Men att prata med Transportstyrelsen är som att köra huvudet i väggen. Jag vet inte hur många samtal jag har ringt till dem. Och nu har jag slutat, jag orkar inte bryr mig längre. Man blir förbannad, säger John-Eric.

Han vill heller inte sälja bilen.

– Nej det går ju inte. Jag tycker inte det är schyst. Då fortsätter ju samma sak för nästa ägare.

Och vad säger polisen?

– De säger ingenting. Dagen efter att jag anmält kom det: "Förundersökning nedlagd". Samma sak efter bensinnotan.

Tiotals ärenden per år

Poliskommissarie Bengt Svensson jobbar med trafiksäkerhetsfrågor på polisens utvecklingsavdelning på Noa, tidigare Rikspolisstyrelsen:

– Jag förstår att det är ett stort problem och lider med dem som blivit drabbade av det. Men polisen kan ju bara agera om vi råkar se en bil som är falsktskyltad, vi åker ju inte runt och letar.

Han säger att det är Transportstyrelsen som hanterar registreringsfrågor.

– Kontaktar man Transportstyrelsen så måste ju dom kunna göra någonting, säger Bengt Svensson.

Andreas Wedén, utredare på Transportstyrelsen, säger att de kan ha runt 20-30 ärenden per år där det går så långt att folk hör av sig och vill byta registreringsnummer. Han kan inte uttala sig specifikt om Nils och John-Erics ärenden, men säger generellt att man måste ha synnerliga skäl för att få byta.

– Om man har drabbats av upprepade problem med avgifter som man själv inte gjort sig skyldig till, då är praxis att man kan få hjälp att byta registreringsnummer om det hjälper till att lösa det här problemet.

Och efter ett och ett halvt års kamp fick faktiskt Nils signaler från en handläggare på Transportstyrelsen om att han kunde få byta registreringsnummer, berättar han.

Men:

– Då sa hon att det gamla numret följer bilen i alla fall. Jag tar mig inte ur det här om jag inte skrotar bilen. Det finns inget annat sätt. Jag blir så förbannad att jag kokar, säger Nils.

"Som att prata med lerhög"

Men enligt Andreas Wedén stämmer inte beskedet Nils säger sig ha fått – det gamla numret plockas bort från bilen så småningom:

– Under en viss tid finns registreringsnumret kvar i registret, vanligtvis ett år, och under den tiden det lever kvar skulle man fortfarande kunna drabbas av de här problemen. Men då är det ännu lättare att påvisa: Det här är inte jag, har faktiskt bytt regnummer.

Andreas Wedén uppmanar Nils och John-Eric att höra av sig till Transportstyrelsen igen.

– Ja det tycker jag. Man får titta på det enskilda ärendet, säger han.

När John-Eric hör uppmaningen skrattar han bara.

– Jag har suttit timtal i telefon med dem. Det blir inga svar. Jag kan lika gärna prata med en lerhög som att prata med Transportstyrelsen. De har ingen som helst förståelse för de här grejerna. De bryr sig inte, säger han.

Efterlysta skyltar - län för län

Så här många regplåtar är ute på vift i ditt län.

Blekinge: 263.

Dalarnas: 502.

Gotland: 62.

Gävleborg: 601.

Halland: 653.

Jämtland: 223.

Jönköping: 589.

Kalmar: 327.

Kronoberg: 298.

Norrbotten: 514.

Skåne: 3 991.

Stockholm: 14 618.

Södermanland: 655.

Uppsala: 788.

Värmland: 489.

Västerbotten: 345.

Västernorrland: 438.

Västmanland: 697.

Västra Götaland: 5 213.

Örebro: 544.

Östergötland: 709.

Totalt: 32 519.

Källa: Transportstyrelsens statistik för april 2015. Om man räknar med även avlysta skyltar som inte söks längre blir siffran något högre.

Följ ämnen i artikeln