Akterseglade – av för tidigt tåg

Publicerad 2011-10-30

Passagerarna fick ingen information när tåget avgick för tidigt

Tåget till Stockholm gick en timma tidigare.

Men passagerarna informerades inte – och fick i stället köpa nya biljetter för dyra pengar.

– Något har dessvärre gått fel när vi skulle få ut informationen till våra passagerare, säger Carl Adam Holmberg, affärschef på Veolia.

Jane Larsson

Passagerare som skulle med Veolias tåg mellan Malmö och Stockholm på söndagsmorgonen möttes av en snöplig överraskning.

Deras tåg hade gått en timma tidigare på grund av banarbeten. Men många av passagerarna hade inte meddelats om ändringarna.

Och på avgångstavlorna fanns ingen information om vad som hänt med tåget.

Jane Larsson, 51, med dottern Lee, 16, skulle hälsa på sonen David, 24, i Stockholm.

– Jag köpte biljetterna genom SJ, men de sa att de inte kunde hjälpa eftersom tåget tillhör bolaget Veolia. Men på Veolias kundtjänst visste man inte ens om problemet och ingen ringde upp mig igen, säger Jane Larsson.

Dyra biljetter

För att hinna upp under Davids lediga dag fick hon i stället köpa helt nya biljetter med SJ – för 3 360 kronor. För de enda biljetter som fanns kvar var i första klass.

Evelin Lundblad, 24, fick köpa en ny biljett till sin mormor Elsie, 77.

– Mormor är rätt gammal och blev så klart orolig när det inte fanns något tåg, säger Evelin.

På Veolia erkänner man att något har brustit i företagets rutiner.

Vanligtvis skickar man sms eller ringer till passagerarna.

– Planen var att samtliga resenärer skulle kontaktas och meddelas att tåget blivit tidigarelagt. Men uppenbarligen har något fallerat, säger Carl Adam Holmberg, affärschef på Veolia.

Kommer att kompenseras

Av de passagerare som inte nåddes av informationen kunde vissa skickas vidare med ersättningsbussar.

Men på tågen fanns få biljetter att tillgå.

– De som har köpt nya biljetter kommer vi att kompensera. Vi har gjort fel och då måste vi också kompensera kunden, säger Carl Adam Holmberg.

Både Jane, Lee och Elsie sitter nu på ett X2000 på väg till sina respektive slutdestinationer.

Passagerare som fått lägga ut pengar för alternativ transport uppmanas att kontakta Veolias kundtjänst.