Om du vill ha vänner – köp märkeskläder
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-23
Dyra kläder är viktigt för barn, enligt ny forskning
En dyr jacka kan ge dig vänner på skolgården.
En ny rapport visar hur viktigt märkeskläder är för barn.
– Men det är hur man är som kompis som är viktigt, säger Vincent Adsjö, 14.
Erika Lundby, doktorand vid Växjö universitet, har sammanställt nordisk forskning om konsumtion bland barn.
– Saker och kläder kan skapa gemenskap och tillhörighet bland barnen, säger hon.
Statusmärken har stor betydelse i barnens sociala vardag.
– Man väljer kompisar utifrån många olika aspekter. Men det kan hjälpa om man konsumerar rätt saker.
Under lunchrasten står Vincent Adsjö och Mårten Svensson, båda 14, inne i en t-shirtaffär i en galleria på Södermalm i Stockholm.
Det finns många märken de gillar.
– Fred Perry, Björn Borg, Lacoste, Nike, räknar Mårten upp.
– J Lindeberg och Northface, fyller Vincent på.
Snyggt är viktigt
Men ingen av dem tycker att märkena i sig spelar så stor roll. Det som räknas är att man tycker det är snyggt och att kläderna passar ens stil, menar de.
– Och det finns billiga märken som också är snygga, säger Mårten.
Båda tror dock att problemet är större bland tjejer, som verkar påverkas mer av vad som är rätt.
– De tjejer som inte bryr sig om kläder är ofta för sig själva, säger Vincent.
”Inte förvånade”
Att barn är medvetna om trender redan i 7–12-årsåldern anser inte Erika Lundby är särskilt förvånande.
– De påverkas av reklam och har ofta trendsättare i kompisgruppen som sätter normerna. Föräldrarnas syn på konsumtion påverkar också, säger hon.