Om du vill ha vänner – köp märkeskläder

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-23

Dyra kläder är viktigt för barn, enligt ny forskning

En dyr jacka kan ge dig vänner på skolgården.

En ny rapport visar hur viktigt märkeskläder är för barn.

– Men det är hur man är som kompis som är viktigt, säger Vincent Adsjö, 14.

Erika Lundby, doktorand vid Växjö universitet, har sammanställt nordisk forskning om konsumtion bland barn.

– Saker och kläder kan skapa gemenskap och tillhörighet bland barnen, säger hon.

Statusmärken har stor betydelse i barnens sociala vardag.

– Man väljer kompisar utifrån många olika aspekter. Men det kan hjälpa om man konsumerar rätt saker.

Under lunchrasten står Vincent Adsjö och Mårten Svensson, båda 14, inne i en t-shirtaffär i en galleria på Södermalm i Stockholm.

Det finns många märken de gillar.

– Fred Perry, Björn Borg, Lacoste, Nike, räknar Mårten upp.

– J Lindeberg och Northface, fyller Vincent på.

Snyggt är viktigt

Men ingen av dem tycker att märkena i sig spelar så stor roll. Det som räknas är att man tycker det är snyggt och att kläderna passar ens stil, menar de.

– Och det finns billiga märken som också är snygga, säger Mårten.

Båda tror dock att problemet är större bland tjejer, som verkar påverkas mer av vad som är rätt.

– De tjejer som inte bryr sig om kläder är ofta för sig själva, säger Vincent.

”Inte förvånade”

Att barn är medvetna om trender redan i 7–12-årsåldern anser inte Erika Lundby är särskilt förvånande.

– De påverkas av reklam och har ofta trendsättare i kompisgruppen som sätter normerna. Föräldrarnas syn på konsumtion påverkar också, säger hon.