TELIABLUFFEN

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-01

Kunder uppmanas lämna ut lösenord

Falska mejl Bo Anderson, 66, har, precis som flera andra Teliakunder, fått ett mejl där avsändaren uppmanar honom att lämna ut lösenordet till sitt e-postkonto.

Teliakunder uppmanas att lämna ut sina lösenord.

Men mejlet är falskt.

– Det är säkert flera som går på den här niten, säger Bo Anderson som upptäckte bluffen i tid.

De senaste veckorna har internetkunder fått mejl som ser ut att komma direkt från Telia. De uppmanas att skicka sina e-postadresser och lösenord – annars riskerar de att bli av med sin mejladress.

Men meddelandet kommer från bedragare.

Äldre måste skyddas

För Teliakunden Göran Folin i Nacka tog det en stund innan han upptäckte bluffen.

– Det verkade trovärdigt. Men några språkliga otympligheter i mejlet gjorde mig mer och mer övertygad om att det var falskt.

Han tror att många, framförallt äldre, har sådant starkt förtroende för Telia att de går i fällan. Samma tanke har Bo Anderson från Stockholm som råkade ut för samma mejl.

– Jag lämnar aldrig ut något på nätet. Men just äldre måste man skydda. Jag vill att Telia går till botten med det här.

”Släng mejlen”

Jan Sjöberg, presschef på Teliasonera, uppmanar kunderna att slänga de falska mejlen direkt. Han misstänker att uppgifterna ska användas för att kapa e-postkonton och på så sätt skicka ut mer skräppost.

– Vi skickar aldrig ut mejl där vi uppmanar kunderna att lämna ut personliga uppgifter. De kunder som redan har skickat iväg sina uppgifter kan vi hjälpa att byta lösenord, säger Jan Sjöberg.