SL höll tyst om sprickorna i över ett år

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-31

Tillät trafiken på broarna trots rasrisken

I ett och ett halvt år kände SL till att det fanns farliga sprickor som hotade säkerheten på Alviksbron och Gröndalsbron.

Ändå stoppades inte trafiken på Tvärbanan.

- Från början bedömde vi sprickorna som "normala", säger Gunnar Schön, SL:s vd.

Redan i augusti 2000 upptäcktes sprickor i Gröndalsbron, sprickorna i Alviksbron dök upp första gången i oktober 2001.

Det är inte ovanligt med så kallade torr-sprickor i betong och föranleder normalt inte några åtgärder. Mer än att man håller dem under uppsikt.

När sprickorna fortsatte att växa slog SL larm till de två byggarna, NCC och Skanska.

I november tillsattes en utredning för att undersöka varför broarna börjat spricka.

Ingen information till passagerarna

Men ingen information lämnades ut till de 24 000 passagerarna som varje dag åker med Tvärbanan.

Dessa fick fortsätta och åka på de livsfarliga broarna, utan vetskap om vilken allvarlig säkerhetsrisk man utsatte sig för.

- Det är vår rutin att inte lämna ut uppgifter om de säkerhetskontroller som vi regelbundet genomför i hela vårt system, säger Gunnar Schön. Det är först när vi fattar ett beslut som vi informerar allmänheten.

Och i tisdags kväll kom chockbeskedet: Alviksbron och Gröndalsbron är feldimensionerade och klarar inte tyngden från spårvagnarna. Trafiken stoppades omedelbart. Sista tågen över Alviksbron gick klockan 21.

Borarna avstängda i flera månader

Läget bedöms så allvarligt att inte ens fotgängarna får gå på Alviksbron.

SL räknar med att de sprickdrabbade broarna kommer att vara avstängda i flera månader.

- Så länge vi inte kan garantera säkerheten kommer inga spårvagnar att köra över broarna, säger Gunnar Schön.

Sprickorna syns inte utifrån utan finns på insidan av spannens lådkonstruktion. De är inte stora, bara en eller någon tiondels millimeter stora. Det är ändå tillräckligt för att brott ska kunna uppstå, och broarna rasa samman.

Alviksbron och Gröndalsbron blev klara årsskiftet 1998/99. De första spårvagnarna började rulla över broarna i juni 2000.

24 000 reser med Tvärbanan varje dag

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln