Första partiledardebatten online

Uppdaterad 2014-08-25 | Publicerad 2014-04-01

KÖR PARTILEDARDEBATT ONLINE Sent i går kväll blev det klart att Aftonbladet TV direktsänder en partiledardebatt online i höst. På bilden programledaren Karin Magnusson och statsminister Fredrik Reinfeldt när han gästade Partiprogrammet i februari 2014.

Det blir en historisk tv-kväll.

När valrörelsen är som hetast samlas partiledarna i en direktsänd tv-debatt – på Aftonbladet.

Online, på nätet.

– Vi är oerhört glada för detta besked. Det är ett stycke mediehistoria som nu skrivs, säger publisher Jan Helin.

I alla år har det varit Sveriges Television och TV4 som lockat partiledarna till den viktiga debatten i valrörelsens slutskede.

Nu tar Aftonbladet upp konkurrensen med de etablerade tv-husen.

”Stort steg för Aftonbladet TV”

Glädjen och stoltheten är i dag stor på redaktionen.

– Det är ett stort steg för Aftonbladet TV och markerar en förändring i medielandskapet, säger Jan Helin.

Allt blev klart i går kväll.

Just när valrörelsen går in i slutspurten – den 1 september – kommer riksdagens åtta partiledare till kongresshallen Waterfront i centrala Stockholm. Med publik på plats sänder Aftonbladet TV en debatt som har tittarnas och läsarnas frågor i fokus.

– Det är grymt roligt att alla partiledare tackat ja och att vi kan anordna valmånadens första debatt. Med tanke på hur vi satsar det här supervalåret är det här ett helt naturligt, men väldigt spännande, steg i vår valbevakning, säger samhällsredaktionens chef Hanna Olsson.

Första partiledardebatten online

TV-debatten är på flera sätt unik. Inte bara att det är första gången samtliga partiledare samlas för en valdebatt som sänds online, på nätet.

Det är också första gången en kvällstidning får partiernas förtroende att göra den viktiga tv-produktionen.

Ett resultat av en medveten strategi och en journalistisk riktning.

– Aftonbladet är i dag Sveriges primära nyhetskälla online med över tre miljoner dagliga läsare och tittare. Unikt för oss är att vi når yngre målgrupper som få andra traditionella medier. Det har vi märkt i vår satsning på Partiprogrammet med Karin Magnusson och Behrang Miri, säger Jan Helin.

”Många yngre engagerade”

Ett av Partiprogrammets senaste avsnitt hade över 250 000 startade strömmar. En enormt hög siffra för ett samhällsprogram online.

– På diskussionerna programmet startar i våra läsarforum och i sociala medier märker vi att det är många yngre, engagerade som tittar, säger Jan Helin.

Partiprogrammets programledare Karin Magnusson kommer också att vara den som leder partiledardebatten den 1 september.

– Jag är så otroligt glad och stolt att vi får till den här debatten. Det känns som ett erkännande av Aftonbladet TV, av Partiprogrammet och av det arbete vi gjort under de senaste säsongerna, säger hon.

Karin Magnusson är också nöjd med sändningsdagen, den 1 september.

– Det känns jättebra att vi verkligen får alla åtta partiledarna när valrörelsen går in i sin hetaste period.

”Starkt läsar- och tittarfokus”

Exakta upplägg för programmet och debatten arbetas fram under vår och sommar. Men en sak har Karin Magnusson och redaktionen klart:

– Vi ska ha starkt läsar- och tittarfokus. Vi ska ta upp de frågor som är angelägna för vår unga målgrupp, den grupp vi gör Partiprogrammet för och som slagit alla förväntningar. Vi vet ju att de tittar.

Partiprogrammets motto är att göra tittarna lite smartare och lite gladare. Det mottot tar Karin Magnusson med till partiledardebatten.

Och Jan Helin lovar att Aftonbladet nu ska göra allt för att göra en modern och professionell partiledardebatt där de ungas perspektiv och väljarnas frågor står i centrum.

– Jag hoppas och tror att våra tittare, liksom partiledarna, kommer att uppleva detta som ett nytt, spännande sätt att debattera de stora politiska frågorna inför ett val, säger han.

Supervalårets tv-satsningar

Partiprogrammet

Succéprogrammet som startade i feburuari direktsänds varje onsdag klockan 19 från Scandic Grand Central i Stockholm.

Sällan har ett samhällsprogram fått en sådan rivstart – och nått så många tittare online.

Partiprogrammet fortsätter fram till midsommar, gör ett kort sommaruppehåll, för att komma tillbaka när valrörelsen drar igång på allvar i augusti.

20 minuter

Aftonbladet Debatt finns redan i papperstidningen och på Aftonbladet.se. Men med ”20 minuter” tar vi debatten vidare in i webb-tv-världen.

”20 minuter” sänds måndag till torsdag klockan 18 och får en allt viktigare roll att spela under supervalåret. Det här här vi kan knyta ihop de dagsaktuella debatterna och se politiker och debattörer duellera.

Programledare är Maria Bjaring.

TV i digitala marknätet

Så sent som i går beviljades Aftonbladet tillstånd att sända tv i det digitala marknätet. – Det öppnar spännande möjligheter för Aftonbladet TV:s vidare utveckling. Aftonbladet TV är en framgångsrik onlinesatsning och vi ser linjär distribution som ett komplement, säger chefredaktör Jan Helin.

Valredaktionen är i full gång

Vi har koll på valåret. Aftonbladets valredaktion är rekordstor rekordtidigt. Tillsammans avslöjar vi vad politikerna pratar om - och vad de helst inte vill säga. Vi granskar de märkliga vallöftena och de knäppa kampanjerna och följer politikerna på nära håll. Året startade med partiledarintervjuer och snart står toppkandidaterna till EU-parlamentet på tur.

Följ oss på Politikerkollen och på Twitter: @AftonbladetPol och @AftonbladetTV