MTR kallar in pensionärer – ska rengöra kameror

Uppdaterad 2023-10-31 | Publicerad 2023-10-30

MTR ersatte tågvärdarna – nu vill de ta in pensionärer i stället. ”Ska vi skratta eller gråta?” undrar Sekos vice ordförande.

Tågvärdarna har ersatts av kameror på pendeltågen i Stockholm.

Nu kallar MTR in pensionärer som ska rengöra kameralinserna från imma, is eller snö.

– Att man tog bort tågvärdarna är en tragedi. Nu har man gjort det till en komedi, säger Rainer Andersson, vice ordförande för fackförbundet Seko Pendelklubben.

Sedan den 1 oktober finns inte längre några tågvärdar på pendeltågen i Stockholm. Lokföraren tvingas nu lita på vagnarnas övervakningskameror som sitter på utsidan av tåget.

Rena kameralinser är därför nödvändigt.

– När man hade tågvärdar behövde man inte kamerorna. Så att kameran fungerar är absolut viktigt, säger Jan Magnusson, projektledare på MTR.

Om de inte skulle fungera riskerar vagnar eller tågen att stängas av.

Tågens övervakningskameror får inte vara täckta av is och snö.

Inför vintern planerar MTR därför att kalla in ”snöresurser” för att hålla kamerorna rena, när vädret kräver det.

– Vi vill inte att lokföraren ska behöva göra det jobbet. Vi vill att det ska finnas mobila resurser på plats. Kommer det en snösmocka kommer vi bemanna upp ganska kraftigt.

Risk för förseningar

Pensionärer från Veteranpoolen kan bland annat ansöka om jobbet, vilket kan innebära att bli inkallad med kort varsel.

Vid oväder ska ”snöresurserna” stå redo med borstar på perrongerna när tågen glider in.

– Säg att vi har två personer vid perrongen, då kanske det tar tre minuter. Det finns risk för förseningar, men det är bättre än att det blir inställt, säger Jan Magnusson på MTR.

Lösningen har fått Sekos Pendelklubb att reagera starkt.

– Det går inte att lösa problemet på det där sättet. Detta visar på hur sjukt hela projektet är och vad har vi fått då – en havererad trafik, säger Rainer Andersson på Seko.

Rainer Andersson, vice ordförande för fackförbundet Seko Pendelklubben, tycker att MTR:s drag är sjukt.

Längdkravet: 160 cm

För att kunna utföra uppdraget krävs inte bara egna ”varma mörka civila kläder”. Du behöver också vara över 160 centimeter lång för att nå upp med borste till kamerorna, som sitter 220 centimeter upp från plattformen.

– Ska vi skratta eller gråta? Det är fullständigt horribelt. Sen tillsätter du tjänst efter tjänst för att ersätta oss, säger Rainer Andersson, som också arbetat som tågvärd.

MTR är dock inte oroliga.

– Vi ser inga risker och har en plan hur vi ska aktivera det. I första läget ska vi se om det behövs, vi vet inte om vi har ett problem, säger projektledare Jan Magnusson på MTR.

Snön brukar ställa till det rejält i tågtrafiken. Varje år.

Kameraproblem i vintras

Kamerorna har installerats successivt senaste året. Förra vintern fungerade de inte som tänkt – då trängde fukt in som gav imma på linsen.

– Det har varit problem hela tiden, även när det inte varit snö och is. Tv-skärmarna hos lokföraren var mjölkvita, säger Rainer Andersson på Seko.

Men sedan dess menar MTR att de har tätat kring kamerorna.

– Vi hoppas att problemen är borta och att trafiken kommer gå så bra som möjligt. Vi vet inte hur kamerorna kommer påverkas. Men hittills har det fungerat bra skulle jag vilja påstå, säger Jan Magnusson

Senaste månaden har MTR testat ”snöresurserna”. Innan det införs på riktigt väntas en riskanalys genomföras tillsammans med skyddsombuden.

En isig kamera på utsidan av ett pendeltåg.

Följ ämnen i artikeln