”Kan fortsätta att bolma i flera dagar”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-17

Bara en tredjedel av isen i vulkankraterna har smält

Söndag kl 08.00, svensk tid.

I stort sett hela Sverige täcks av askmolnet från den isländska vulkanen Eyjafjallajökull. Luftrummet är stängt tills vidare.

– Vi ser ingen ljusning alls, säger Björn Stenberg vid Luftfartsverket.

Enligt den isländska vädertjänsten kan vulkanaskan fortsätta spridas mot Europa i fyra-fem dagar.

I Europa genomför flera flygbolag testflygningar. Från Amsterdam rapporteras lyckade resultat.

Söndag kl 14, svensk tid.

Enligt den brittiska vädertjänsten Met Office har molnet blivit större och läget har förvärrats. Den senaste prognosen från sent på lördagskvällen visar att molnet fortsätter att bre ut sig. I stort sett hela Europa kommer att vara asktäckt under söndagen.

Undantagen är nordvästra Sverige och Norge, enligt Met Offices prognoser. Men enligt Björn Stengård på Luftfartsverket (LFV) kommer det inte att få någon praktisk betydelse.

– Möjligtvis kan man öppna för undantag, alltså att man får begära ett undantag för att få flyga. Men det kommer inte att få någon betydelse för annat än ambulansflyg och liknande.

Stängt tills vidare

I övrigt ger LFV inte strandade svenskar runt om i världen något hopp. Enligt den bedömning som myndigheten gjorde på lördagskvällen kommer inga plan att kunna flyga till eller från Sverige.

– Läget i våra prognoser är oförändrat. Vi ser ingen ljusning alls och luftrummet kommer att förbli stängt tills vidare, säger Björn Stenberg.

Det är alltså inte troligt att flygtrafiken kommer igång förrän tidigast på måndag. LFV gör en ny bedömning vid 14-tiden på söndagen.

Tusentals sitter fast

Hur många svenskar som runt om i världen sitter och väntar på besked om när de kan komma hem är oklart, men det rör sig om tusentals.

Bara de tre större charterbolagen Ving, Fritidsresor och Apollo räknar med att de har 10 000 gäster som inte kan komma hem.

Även på andra håll i Europa är det totalstopp.

– I princip är det stopp i hela Central- och Nordeuropa. Det är bara Spanien och Portugal som har öppna luftrum nu, sade Björn Stenberg på lördagen.

Öppet flygrum har även södra Italien, Bulgarien, Grekland och Turkiet, enligt den europeiska flygsäkerhetsorganisationen Eurocontrol.

Sammanlagt kommer bara omkring 5 000 flygplan att flyga över Europa i dag, jämfört med 22 000 en vanlig lördag.

Lyckade testflygningar

Runt om i Europa letar de ekonomiskt blödande flygbolagen efter sätt att få igång flygtrafiken.

I Nederländerna genomförde flygbolaget KLM testflygningar. Syftet var att undersöka vilka effekter askan har på flygplanskroppen och hur tätt askmolnet är.

Sent på lördagskvällen meddelade KLM att testflygningen var lyckad. Ett plan, en Boeing 737, var uppe i nästan två timmar. Enligt KLM var det inga problem med luftkvaliteten i atmosfären.

Planet flög på 13 klilometers höjd, vilket är maxhöjden för den typen av plan.

– Vi upptäckte inga konstigheter under flygningen eller vid inspektionen efteråt. Om den tekniska undersökningen bekräftar detta är vi redo att flyga sju plan till Amderdam från Düsseldorf. Så snart som möjligt efter det hoppas vi få tillstånd att transportera våra passagerare dit de ska, sade KLM:s vd Peter Hartman.

Andra testar också

Testflygningar på låg höjd har även genomförts i Frankrike och Belgien.

Tanken är att flyga under det för flygmotorerna farliga askmolnet. I Tyskland gäller flygförbudet inte låga flygningar där piloterna navigerar delvis visuellt. Lufthansa passade därför på lördagen på att flyga tio tomma plan från München till Frankfurt för att ha planen på rätt plats när askmolnet lättar, enligt AP.

I Schweiz tänkte man samma sak fast tvärt om. Alltså att flyga ovanför askmolnet, som i Holland. De schweiziska myndigheterna tillät på lördagen flyg över landet så länge planen höll sig på minst 11 000 meter.

Försökte flyga under molnet

Ett ryskt plan från Ural Airlines försökte på lördagen flyga under asktäcket från Moskva till Rom. Airbusen kom dock inte längre än till Österrike eftersom bränslet tog slut. Det rapporterar The Aviation Herald.

Planet landade i Wien där det undersöks. Besättningen rapporterar att resan gick utmärkt, trots att nästan hela resan gick genom luftrum som stängts av på grund av vulkanaskan.

Austrian Airlines och FlyNiki kräver nu en rejäl undersökning av planets motorer. Bolagen menar att de matematiska modeller som används för att räkna ut faran för flygplan på grund av aska inte duger.

Dyrare hotell

I takt med att flygplanen inte kan lyfta och människor bokar in extranätter på hotell har hotellpriserna skjutit i höjden.

I Amsterdam i Nederländerna har rumspriserna fördubblats och de har exploderat i Köpenhamn, rapporterar Politiken. Quality Hotel Airport Dan har höjt rumspriset med 40 procent till motsvarande över 1 600 svenska kronor per natt.

Flygbolagen, som ska ersätta sina resenärer för hotellnätterna, går i taket på grund av prishöjningarna. Direktören för DI Transport Michael Svan säger till Politiken att det kan få konsekvenser för det annars goda samarbetet mellan hotellkedjor och flygbolagen.

Mycket is kvar

Enligt den isländska meteorologen Mattwew Robert har bara omkring en tredjedel av isen i vulkankratern smält, rapporterar AP. Det innebär att den is och det vatten som finns kvar räcker för att det farliga askmolnet ska kunna fortsätta att bolma upp ur vulkanen i flera dagar.

Askmolnet bildas när den heta lavan kommer i kontakt med vatten. Vattnet förångas då snabbt och tar med sig små partiklar upp i luften.

En holländsk geolog som observerar vulkanen på Island säger till AP att vulkanens utbrott kan hålla på länge till.

– Det finns inga som helst tecken på att den lugnar ned sig. Tvärt om är den ovanligt aktiv.

Enligt experterna vid Meteorologisk institutt i Norge vänder de nordliga vindarna på Island under söndagen och det börjar blåsa åt öster. Det innebär att det kan komma in tätare askmoln över Sverige i början av nästa vecka.