Hiertliga gratulationer på 185-årsdagen, Aftonbladet

Publicerad 2015-12-06

Allra första numret av tidningen gavs ut den 6 december 1830

Det är ett födelsedagsbarn du har framför dig när du läser detta.

– Vi gratulerar vårt kära Afton­bladet, Sveriges enda 185-åring som bara blir piggare och piggare, säger Jan Helin, Aftonbladets vd och chefredaktör.

Och vi ligger fortfarande lika mycket i framkant som på 1830-talet.

Jan Helin.

Den 6 december 1830. Första numret av Aftonbladet säljs på Stockholms gator.

Där inleddes den hisnande och 185-åriga färden mot dagens produkter i form av papperstidning, aftonbladet.se, tv, radio, magasin och Sportbladet.

Grundaren Lars Johan Hierta företrädde liberala intressen och drog sig inte för att kritisera kungamakten.

Hovkanslern svarade med att dra in Aftonbladets utgivningsbevis – tio gånger bara under 1838 – men det bet inte på Hierta.

Han döpte bara om tidningen till Det femte Aftonbladet, Det sjätte ­Aftonbladet och så vidare.

Redan under andra utgivnings­året var Aftonbladets Sveriges mest spridda tidning, några sidor tunn, drygt 3 000 sålda exemplar.

Glansdagar på 1960-talet

Ägarna kom och gick. Upplagan steg och sjönk.

En verklig glansperiod kom under 1960-talet med över en halv miljon sålda exemplar per dag.

Språnget in i framtiden inleddes på 1990-talet. Redan 1994 satte sig ett ­litet gäng och började experimen­tera med, och utveckla, en digital ­produkt.

Det är den som du läser nu.

Vi gick om Expressen 1996 och blev åter Sveriges mest lästa tidning.

Och framgångarna har fortsatt i oförminskad takt.

”Enastående resa”

– Det är en fullständigt enastående resa. Lars ­Johan Hiertas själ lever i hög grad kvar, säger Jan Helin, Aftonbladets vd och chefredaktör.

– Viljan att ständigt ­utveckla journalistiken, nyfikenheten på ny teknik och strävan efter snabbhet i nyhetsförmedlingen är ett stolt arv att förvalta.

Bara för någon dag sedan passerade vår digitala betaltidning Afton­bladet Plus 230 000 prenumeranter. Den kundkretsen är i dag större än alla ni som köper papperstidningen – i det nya medielandskap där just pappret är mest utsatt.

– Jag tror att Lars Johan Hierta skulle ha älskat att hans skapelse i dag är Sveriges primära nyhetskälla. Och att Aftonbladet så tydligt leder utveck­lingen av digitala medier i Sverige, ­säger Jan Helin.

Nu siktar vi mot 200-årsjubileet och hoppas att ni vill följa med på den resan. Den blir garanterat spännande.

Följ ämnen i artikeln