Fast sex timmar under jord

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-03

Branden höll åtta personer instängda i gruvan

Strax före 23 på torsdagskvällen kom det efterlängtade beskedet:

– De är uppe. Faran är över, säger Ola Johnsson, vd och koncernchef vid LKAB.

– Nu sitter de och äter med arbetsledningen, och sen ska de hem och sova, säger Ola Johnsson.

De åtta har också fått debriefing med LKAB:s företagshälsovård.

Hur mår de?

– Alla mår bra, de hade mått förhållandevis bra under hela tiden vad jag har hört, säger räddningsledare Sigge Matti vid Gällivare räddningstjänst till aftobladet.se.

Branden inte släckt ännu

Ola Johnsson vet inte om branden i gruvan är släckt.

– Det är ointressant. Den släcker vi under natten.

Det var vid halv fem-tiden på torsdagseftermiddagen som larmet gick om en brand i gruvan i Malmberget. En bil hade fattat eld på 1070 meters djup med rökutveckling till följd.

50 anställda nere i gruvan

50 anställda befann sig i gruvan för tillfället, och de flesta kunde ta sig ut för egen maskin. Men åtta blev kvar och flydde till en räddningskammare på 1250 meters djup för att undkomma röken.

Där satt de fast fram till cirka 20.40, då de lämnade räddningskammaren efter att räddningstjänsten kunnat ventilera bort tillräckligt mycket rök.

– De har full luft på den nivån. Röken har försvunnit, sade Ola Johnsson till TT.

Brann fortfarande

Men de åtta kunde fortfarande inte lämna berget. Den personbil som fattat eld brann fortfarande. Men efter hand bedömdes syretillgången vara tillräcklig:

– Vi styrde om ventilationen så att bilvägen ner till de nödställda blev säker, och sedan kunde man åka ner och hämta dem. Det var cirka en kilometers väg. Innan vi visste att det fungerade att styra om ventilationen kändes det lite stressigt, men allt gick bra. Jag såg dem när de kom tillbaka upp, de for förbi i bilarna, säger Sigge Matti.

Entrepenörer

Ola Johnsson uppger att de instängda personerna är entreprenörer som inte är anställda vid LKAB. Det var en entreprenörs personbil, en Opel, som fattade eld.

– Alla bilar ska vara besiktigade och åtgärdade så att sådant här inte ska kunna inträffa. Men det är aldrig hundra tyvärr. Vi får se vad det är med bilen.

Skyddombudet vill se utredning

Tomas Strömberg, huvudskyddsombud under jord i Malmbergetgruvan, är helt nöjd med den räddningsinsats som drogs igång när larmet om olyckan gick. Han hoppas på att en utredning ska förklara bilbranden.

– Då får vi se om det brustit i säkerheten och om vi måste förbättra den för att undvika att den här typen av olyckor upprepas, säger han.

”En riskfylld bransch”

Gruvbranschen den näst mest olycksdrabbade branschen i Sverige.

Under 2000-talet har tre personer förolyckats i samband med gruvolyckor.

Senaste olyckan med dödlig utgång skedde i februari i år, då en 21-årig man omkom när den lastbil han satt i krossades av ett stenras.

I maj 2006 omkom en 27-årig man då en sten lossnade och träffade den lyftkorg han stod i.

I november 2002 omkom en man i 40-årsåldern i en gruva i Zinkgruvan sydost om Askersund. Mannen körde ett på en sten med sitt fordon. Mannen slungades av och fick så svåra skallskador att han avled.

Under 90-talet omkom sammanlagt fyra personer i gruvolyckor i Sverige.

Antalet olyckor i svenska gruvor har minskat kraftigt jämfört med på 60-talet. Då omkom i snitt 15 gruvarbetare om året, antingen i rasolyckor eller i olyckor med arbetsfordon. Ett särskilt svart år var 1953 då hela 27 personer dog.

– Olyckorna sker främst i samband med fallande sten. Sedan sker det också olyckor när man processar malmen, då är det stora maskiner inblandade och då har fingrar hamnat i kläm, säger Anita Israelsson, tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverkets Luleådistrikt.

Gruvbranschen Sveriges näst mest olycksdrabbade bransch, efter jord- och skogsbruket. 2006 anmäldes 145 arbetsplatsolyckor, vilket är 20 olyckor per tusen anställda. Genomsnittet för alla branscher var sju arbetsplatsolyckor per tusen anställda.

– Inom gruvbranschen är man också bra på att anmäla olyckor, för att kunna förebygga, säger Anita Israelsson.

Så fungerar räddningskammaren

Räddningskammaren är inget fast rum, utan en container byggd i plåt med tätslutande dörrar. Hit flyr gruvarbetare vid larm om fara.

Där inne finns telefonkommunikaiton, trådlöst eller kopplat till nät. Dessutom finns syrgastuber anslutna till räddningmasker.

Räddningskammarna tillverkas normalt i storlekar för mellan sex och tolv personer. Hur länge man kan sitta där inne beror på hur mycket syre som finns, men normalt åtta till tio timmar.

Tipsa |
Aftonbladet