Sex lärare på Malmögymnasium smittade av covid-19

Publicerad 2020-08-27

Sex anställda på Heleneholms gymnasium i Malmö har konstaterad covid-19.

Det beskrivs som det största utbrottet hittills på ett Malmögymnasium – men samtidigt hålls skolan öppen.

– Vissa av dem har varit i samma rum som elever innan de gått hem, men då kände de inte av symtom, säger rektor Johan Ahlström till Aftonbladet.

Heleneholms gymnasium slog upp dörrarna för elever den 18 augusti och personal har varit på plats sedan den 10 augusti. Sedan skolstart har flera lärare sjukanmält sig och testats för covid-19.

Enligt den centrala elevhälsan i Malmö stad innebär smittan på Heleneholms gymnasium det största utbrottet på en Malmö-gymnasieskola hittills, något som Sydsvenskan var först att rapportera om.

I dagsläget är sex anställda hemma med bekräftad covid-19. Några av dessa hann träffa elever innan de sjukskrev sig.

– Vissa av dem har varit i samma rum som elever innan de gått hem, men då kände de inte av symtom, säger Johan Ahlström, rektor på Heleneholms gymnasium.

Heleneholms gymnasium.

”Jätteviktigt att följa rekommendationer”

Fyra i personalen är hemma i väntan på provsvar. Utöver det har två i personalen som tidigare haft covid-19 men som tillfrisknat kommit tillbaka enligt de rekommendationer som finns, berättar Johan Ahlström.

– Eleverna har informerats om att det finns smitta på skolan, precis som det finns på fler ställen i samhället men att vi har personal som har konstaterad smitta och att det är jätteviktigt att följa rekommendationer och att stanna hemma om sjuk. 

Totalt är det 66 anställda på skolan, och i dagsläget är alltså tio av dem hemma. Enligt Johan Ahlström kämpar nu personalen som är på plats med att klara undervisningen för eleverna.

Johan Ahlström, Heleneholms gymnasium

Information på flera språk

Skolan har ännu inte hört om något konstaterat fall bland elever.

– Vi har inte fått någon signal på det än. Vi vet att några är hemma och sjuka men inte varför.

Eleverna på Heleneholms gymnasium går antingen på språkintroduktion eller individuellt alternativ, som är förberedande för att kunna komma in på andra gymnasielinjer. Början av terminen innebär mycket intervjuer och prov för att man sedan ska bedöma vilken klassindelning man ska göra.

Eftersom många av eleverna går språkintroduktion har skolan tagit till extra åtgärder för att få ut relevant information.

– Ja, såklart, det är en del av komplexiteten. Vid terminsstart gick vi ut med allmän information, till alla som sökt till oss, och det var då översatt till de stora språken, sen har vi personal som behärskar många av de språken som eleverna har som modersmål. 

Förbereder för distansstudier

Om det blir aktuellt att gå över till distansundervisning kan inte Johan Ahlström svara på i nuläget, men han berättar att det nu förbereds för ett sådant läge och att ta fram relevant utrustning för eleverna.

– De rekommendationer vi har nu i kontakt med smittskydd och vår förvaltning är att fortsätta enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men vi förbereder för att om vi ska hamna i en situation där fjärrundervisning krävs, så kan vi ställa om till det.

Johan Ahlström tror inte att det skulle bli ett större problem rent praktiskt att ställa om till distansundervisning.

– Det gjorde vi ju i våras och det tänker vi att vi ska kunna lösa det på ett positivt sätt, sen är det inte optimalt för våra elever, den elevgrupp som vi har.