SAS svarar om Smartlynx-kritiken: ”Är en temporär lösning”

Uppdaterad 2023-07-05 | Publicerad 2023-07-04

Besvikna SAS-resenärer sågar sommarlösningen med inhyrda lettiska plan.

Nu svarar flygbolaget på kritiken:

”Vi tar självklart till oss av kritiken om våra kunder inte är nöjda med den produkt vi levererar och försöker justera, men återigen – detta är en temporär lösning för att ta oss igenom sommaren och flyga våra kunder till sina resmål”, skriver SAS norska presschef Tonje Bjerve Sund.

SAS inhyrda flygplan från Smartlynx, som ratats av andra flygbolag, sågas av svenska resenärer.

Aftonbladet har sökt SAS i över ett dygn för en telefonintervju om kritiken mot de inhyrda lettiska planen. Efter upprepad telefonkontakt svarar SAS norska presschef Tonje Bjerve Sund på Aftonbladets frågor skriftligt i ett mejl.

Tonje Bjerve Sund, SAS norska presschef.

Vilka uppgifter/klagomål har SAS fått från resenärer om Smartlynx-planen?

”Vi noterar att några kunder gärna hade sett att det var en ren SAS-produkt. De uppfyller alla krav som ställs på flygbolag inom Europa och vi känner oss säkra på att de kommer att leverera en produkt som tar våra passagerare dit de vill, när de vill och på ett säkert sätt. Om våra kunder inte är nöjda med produkten som vi erbjuder är det något som vi självklart diskuterar med våra partners om hur vi kan förbättra, det gäller alla produkter som vi erbjuder.”

Hur ser SAS förtroende ut för Smartlynx?

”Smartlynx är sedan tidigare leverantör till flera välkända, etablerade flygbolag i Europa, bl.a TUI, och vår bedömning är att de kommer att vara en bra, tillfällig partner även för SAS.”

Hur ser SAS på att Condor valde att avbryta sitt samarbete med bolaget på grund av kvalitetsproblem?

”Vi kan inte kommentera andra företags avtal.”

Flera SAS-flygningar under sommaren kommer att trafikeras av Smartlynx.

Varför anlitar SAS Smartlynx och var är SAS egna flygplan?

”Denna sommaren är fortsatt utmanande för hela industrin – vars hela logistikkedja fortsatt kämpar med att komma tillbaka efter pandemin. Medan vi på SAS själva rampar upp vår egen organisation har vi temporärt tagit in Europeiska underleverantörer som kan hjälpa oss flyga våra passagerare under sommaren då det råder extra mycket efterfrågan på resor under denna period.”

Tonje Bjerve Sund skriver vidare:

”Vi tar självklart till oss av kritiken om våra kunder inte är nöjda med den produkt vi levererar och försöker justera, men återigen – detta är en temporär lösning för att ta oss igenom sommaren och flyga våra kunder till sina resmål. Det kan uppfattas som att våra underleverantörer inte upplevs som ett renodlat SAS vad gäller själva produktupplevelsen ombord, men vi kan garantera att vad gäller säkerheten så är det inget vi kompromissar på vid några som helst tillfällen.”

Kan SAS garantera att resenärer verkligen kommer fram till sina semesterdestinationer i sommar om även SAS själva upplever att det finns en kvalitetsskillnad mellan SAS- och Smartlynx-planen?

”Vi upplever att Smartlynx är en bra, tillfällig leverantör för att möta den ökade efterfrågan på resor i sommar. I den dagliga flygverksamheten händer det att flyg måste ställas in på grund av oförutsedda händelser, men detta är inte speciellt kopplat till Smartlynx och när det händer bokar vi om kunderna så gott det går.”

”Det är en temporär lösning”, säger SAS norska presschef.

Följ ämnen i artikeln