Deras råd räddar dig
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-12-22
NORRTÄLJE. Kör du med Norrlandsglugg och däck gjorda av torr limpa?
Då gör plogbilsföraren och bilbärgaren tummen ner.
Här är deras bästa vinterkörningstips.
Aftonbladet hittade några av vägarnas vinterproffs i Norrtälje: bilbärgarna Torbjörn Hanqvist, Christoffer Larsson och Ramuné Milasauskaite, samt plogbilsföraren Tomas Rudöfors.
Det är tisdag eftermiddag och Tomas har plogat vägar i 45 timmar sedan i söndags. Varje plogrunda på 22 mil tar uppemot tio timmar.
– Ploga och sova är det enda som gäller nu, säger Tomas.
Tre säsonger – max
Han är nöjd med sina medtrafikanter, ”det är inte så många som ligger på sidan”. Men det borde vara krav på regelbundna trafiktest:
– Alla skulle in vart femte år, kolla ögonen och få lite tips. Bilarna blir moderna med anti-sladd och allt vad det heter, det kan man behöva lära sig, säger han.
En av Tomas käpphästar: kör med vinterdäcken högst tre säsonger.
– Gummit blir som torr limpa efter några år, det är färskvara, säger han.
Här kommer ett annat antikrocktips från plogbilsföraren:
– När det är mörkt och snörök, sätt på dimbakljuset. Annars syns du inte för bilarna bakom dig.
Tomas kollegor på vägarna – bilbärgarna – har ett radikalt tips för bilkörning i ymnigt snöfall:
– Man låter bli! säger Torbjörn Hanqvist och skrattar.
”Sopa bort snön”
Sedan kommer det viktigaste rådet av alla: undvik Norrlandsglugg.
– När det har snöat, sopa bort snösjok på bilen. Begreppet Norrlandsglugg lever fortfarande: en decimeter bortsopad snö vid framrutan så att föraren precis ser ut, säger Christoffer Larsson.
Och så uppmanar han alla bilister att passera vägarbetare långsamt, oavsett årstid:
– Folk kör förbi i 140 på motorvägen. Det är en upplevelse när man står i vägrenen...