Sjöstedt om Ryanair: ”De beter sig som busar”

Uppdaterad 2018-08-31 | Publicerad 2014-02-28

Hemliga anställningskontrakt avslöjar en tuff situation för piloterna som flyger åt Ryanair.

Nu rasar V-ledaren Jonas Sjöstedt mot företaget.

– De beter sig som busar, säger han.

I dag avslöjade Aftonbladet ett hemligt anställningskontrakt som en del av piloterna som flyger åt Ryanair arbetar under. Piloterna, en del av dem svenska, är inte direkt anställda i det irländska flygbolaget, utan får bilda egna bolag. De skriver sedan kontrakt med brittiska Brookfield Aviation som sedan förmedlar deras tjänster till Ryanair.

Det hemliga kontraktet visar bland annat att de riskerar att hamna i en situation helt utan lön och att de bara får ta semester under en viss del av året.

Sjöstedt: "Det är bedrövligt"

Fackförbundet Svensk Pilotförening har varit mycket hårda i sin kritik mot Ryanair, som de kallar fackföreningsfientligt och anklagar för att sätta piloterna i en mycket svag ställning gentemot flygbolaget.

Nu sällar sig Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt till kritikerna. Han är mycket upprörd över de hemliga kontrakten.

– Jag tycker att det är bedrövligt. Det innebär att de anställda helt saknar de rättigheter som löntagare har, man blir mer eller mindre rättslös. Det finns också ett säkerhetsproblem, piloter utan ordentlig anställningstrygghet är antagligen mindre beredda att slå larm om bristande säkerhet, säger han.

Sjöstedt menar att Ryanair är den stora busen i flygbranschen.

– Problemet är att de drar med sig andra flygbolag som också börjar säga upp fast anställda och använder bemanningsbolag eller tvingar de anställda att bli falska egenföretagare. Hela branschen är i gungning och riskerar att bli full av otrygga jobb och få fasta anställningar, säger han.

Uppmanar folk att välja bort bolaget

V-ledaren tycker att svenska resenärer ska undvika att flyga med Ryanair om de kan.

– Jag förstår att man har lite i semesterkassan, men de har inte en schyst personalpolitik. I grunden är det inte konsumentens ansvar, det är politiken som borde styra upp det här. Det borde ställas krav på att företagen har en merpart fast anställda för att få operatörstillstånd, säger han.

Dessutom kräver V att den svenska staten ska ställa krav på att det finns kollektivavtal när de upphandlar flygtrafik. Man vill också att det ska bli omöjligt att säga upp fast personal för att ersätta dem med bemanningsanställda.

– Vi måste göra det både i Sverige och vi måste samarbeta i Europa om det, säger Jonas Sjöstedt.

”Aldrig okej”

Arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson (M) säger att principen om att företag själva bestämmer hur de ska organisera sin verksamhet, genom att anställa, hyra in eller anlita underentreprenörer är en grundläggande princip i svensk rätt.

– Men det finns inget som hindrar parterna från att komma överens om något sådant i sina kollektivavtal.

Om den ökade risken för social dumpning i flygbranschen säger hon:

– Det är aldrig okej att kringgå lagar och regler. När det gäller löner är det parterna på arbetsmarknaden som har ansvar för dessa.

Följ ämnen i artikeln