Tunnelbanan körde med öppna dörrar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-12

”Folk trängdes vid dörrarna när tåget åkte”

Det fulla tunnelbanetåget lämnade stationen – med dörrarna vidöppna.

Panik bröt ut när folk försökte rädda sig in i gångarna.

– Folk skrek ”bort från dörrarna!” säger Mikael Skogström som satt ombord.

Mikael Skogström satt på t-banetåget som började rulla med öppna dörrar.

När 13.29-tåget kom till stationen i Kista i torsdags öppnades inte dörrarna.

Ett par yngre killar som ville kliva av drog då i nödöppnaren från insidan.

– Men de andra dörrarna öppnades inte, så folk strömmade från hela perrongen och trängdes in i det enda dörrpar som var öppet, säger Mikael Skogström.

Så plötsligt började tåget åka – utan att dörrarna hade stängts.

Upptäckte det på bro

– Det stod säkert tio personer och trängdes vid de öppna dörrarna när tåget åkte. Det var obehagligt och folk skrek att de skulle gå in i gångarna.

Föraren upptäckte inte faran förrän mitt på en hög bro på väg mot nästa station, Hallonbergen. Då saktade han ner farten.

– Det är jättehögt där. Hade någon ramlat ut hade de stendött, säger Mikael Skogström.

En av passagerarna lyckades dra igen dörrarna med handkraft i farten, men de gled strax upp på glänt igen. Det var då Mikael Skogström tog bilden ovan.

I Hallonbergen evakuerades tåget och togs ur trafik.

”Mänskliga faktorn”

MTR, som kör tunnelbanan i Stockholm, medger att tåget åkt med öppna dörrar.

– Vi håller på och utreder vad som hänt. Jag kan inte gå in på detaljer förrän utredningen är klar, men det lutar åt den mänskliga faktorn och att det inte var fel på tåget, säger Tove Möller, presstalesperson på MTR.

Hon säger att det syns tydligt på tågförarnas instrumentpanel om dörrarna är öppna, och att tåget då inte ska lämna stationen.

Vad ska föraren göra om han upptäcker det först när tåget kört iväg?

– Då ska man omedelbart meddela trafikledningen. Sedan fortsätter man till nästa station, vi utrymmer inte mitt i en tunnel, säger Tove Möller.