Familjen får inga pengar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-02

Försäkringskassans nya rutiner stoppar semestern

Inställt Therese Granstedts familj får stanna hemma på semestern – nya rutiner hos Försäkringskassan gör att de inte hinner få sina pengar.

Therese Granstedt, 35, och hennes fem barn får stanna hemma på semestern i år.

Det har Försäkringskassan sett till.

– Vi får väl gå på marknaden här i Pajala i stället – utan att handla, säger hon.

Det skulle bli det första riktiga sommarlovet tillsammans för treåringarna Elin och Hanna, sexåringarna Emil och Erika och för 15-årige Martin. De hade planerat flera dagsutflykter till olika sommarnöjen runt om i Norrbotten.

Nu blir det inte så.

Ensamstående mamman Therese skulle i sommar ta ut föräldrapenning och vara hemma med barnen.

Inga utflykter

Men en omorganisation på Försäkringskassan satte stopp för utflykterna till Leos Lekland i Luleå och Pite Havsbad.

Handläggningstiderna på Försäkringskassan för föräldrapenning har tidigare varit högst 30 dagar. För en månad sedan skickade därför Therese Granstedt in sin ansökan. Men inga pengar, eller besked, kom.

– Så jag försökte ringa Försäkringskassan, men deras service-

telefon var överbelastad, säger hon.

Hon gick därför in på forsakringskassan.se för att söka svar.

– Då har de precis lagt ut infor

mation om att deras nya handläggningstider är minst 4 - 6 veckor –

ibland ännu längre. Och då handlar det bara om när man får ett beslut, inte om när pengarna kommer.

Slår hårt mot familjen

Hon säger att de nya handläggningstiderna slår hårt mot familjen – de har ingen buffert.

– Räkningarna måste ju betalas i första hand. Vi får stanna hemma i sommar. Jag får väl ta med mig barnen på marknaden här i stan, men vi kan inte köpa något – det blir se men inte röra.

Teresa Janonius är pressekreterare på Försäkringskassan. Hon säger att de förlängda handläggningstiderna är tillfälliga, under sommaren.

– Det är klart att det inte är roligt för de som drabbas, säger hon.

Men varför har ni inte skickat ut någon information till de som har sökt föräldrapenning hos er?

– Vi informerar via hemsidan, det är den informationskällan vi använder.

’Jag var nummer 417 i kö’

Försäkringskassan, var god dröj.

Väntetiderna för de som vill ha besked om sin ersättning är lång – mycket lång.

– Jag fick könummer 417 när jag ringde, säger en av de drabbade.

I går trädde flera nya regler i kraft på Försäkringskassan. Frågorna är många – men svaren dröjer.

Flera läsare hörde i går av sig till Aftonbladet.

– Jag fick beskedet att jag hade plats 417 i kön, säger en av dem.

När Aftonbladet ringde servicetelefonen var det 115 samtal i kö.

...men presstjänst funkar

Men till presstjänsten kom vi fram.

– Det är många som ringer nu på grund av både regelförändringar och egna ärenden, säger Teresa Janonius, pressekreterare.

Hon säger att man inte ska behöva vänta mer än några minuter.

– Det är vårt mål som vi jobbar på att uppfylla, vi försöker bemanna upp för att klara det.

Hennes råd är att försöka ringa lite senare på dagarna.

– Då är förhoppningsvis köerna kortare. Men jag håller med, så här ska det inte behöva vara.