Nya sedlarna kan locka till värdetransportrån

Uppdaterad 2015-10-01 | Publicerad 2015-09-30

Nu kommer de nya pengarna – och säkerhetspådraget är stort

Nu inleds det största sedelbytet i modern tid i Sverige. Ett byte som riskerar locka fram en våg av värdetransportrån.

– Det finns alltid en vilja att skriva in sig i historieböckerna, men säkerhetspådraget är väl tilltaget, för att uttrycka det milt, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

De senaste åren har Sverige varit förskonat från större värdetransportrån.

Det senaste stora rånet var det så kallade helikopterrånet i Västberga i Stockholm 2009.

Men nu – när alla gamla sedlar ska bytas ut mot nya – ökar risken för rån mot både handeln och värdetransporterna.

Mer kontanter ute

Den första omgången nya sedlar, i valörerna 20, 50, 200 och 1000, släpps 1 oktober – och det stora bytet av gamla och nya sedlar kommer att ske i butikerna, eftersom många banker i dag inte ens kontanter.

I dag sker bara 20 procent av all handel med kontanter – det flödet tror man nu kommer att öka under en period.

Svensk Handel är man väl medveten om vilka problem det kan ställa till.

– Det är på gott och ont. Det goda är naturligtvis att försäljningen kanske ökar, men det finns en risk att när kontantflödet ökar, ökar också rånrisken, säger Per Geijer.

Han tror inte att risken för vanliga kassarån, när någon kommer med ett vapen och tilltvingar sig butikskassan, kommer att öka.

– Nej, om inte rånarna får för sig något tokigt. Växelkassan bör inte att öka för att vi handlar mer med kontanter. De stora pengarna stoppas forfarande undan, säger han.

Till och från depåerna

Risken ligger istället vid inlämning av dagskassorna – eller vid de stora transporterna in till och, framför allt, ut från värdedepåerna, både värdebolagens och Riksbankens egen depå.

– Ju närmare slutdatum för de gamla sedlarna man kommer desto mindre attraktiva borde de sedlarna bli, eftersom det är färre dagar att göra sig av med dem på. Och man kan ju inte gärna gå till Riksbanken med 30 miljoner i en hink, säger Per Geijer.

– Då kan man tänka sig att flödet ut av de nya sedlarna är mer attraktivt, det sitter säkert gott om folk där ute och funderar och planerar.

– Men å andra sidan är säkerhetspådraget, när vi talar om de stora transporterna, väl tilltaget – för att uttrycka det milt. Jag tror inte att man kommer att tillåta ett angrepp på de transporterna.

– Man är inte villig att ta en smäll där, om man säger så.

Många rån stoppas

Att det inte har varit några större värdetransportrån de senaste åren har flera förklaringar, enligt Per Geijer.

– Man har helt enkelt blivit bättre från värdebolagens sida. Rånarna har kommit över mindre kontanter än tidigare och det har gjort det mindre attraktivt.

– Man har också tillsammans med polisen blivit bättre på att kartlägga och jobba med underrättelser och på så sätt kunnat undvika ett stort antal angrepp.

– Det sitter dessutom ett antal personer frihetsberövade, men de lär väl inte bara läsa upp sina Komvuxbetyg där, tyvärr.

Ett annat problem som Per Geijer ser är att alla svarta pengarna nu också måste bytas ut till nya sedlar – och risken är att många försöker utnyttja handeln till att tvätta pengar i samband med sedelbytet.

– Ett enkelt sätt är att köpa en klocka för 100 000 på öppet köp – och sedan, efter sedelbytet, lämna tillbaks den.

– Där har vi gått ut med instruktioner om att inte acceptera för stora kontantköp, så att vi inte blir ett verktyg i den kriminella hanteringen.