Nytt bluffmejl gäckar Swedbank

Publicerad 2012-08-17

Återigen fiskar ett falskt Swedbankmejl efter kontouppgifter.

Hur internetbedragarna fått tillgång till mejladresserna vet inte banken.

– Jag kan inte svara på vilka databaser de letar upp för att ta reda på det, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Denna gång skickas det falska mejlet från adressen Swedbank@mail.dk.

I brevet står det "Vi märkte ogiltiga inloggningsförsök till ditt konto online från en okänd IP-adress".

Stor chans få mejl

– Det här är ett mejl som de skickar ut slumpvis till de e-postadresser som de har. Och Swedbank har en stor kundbas, chansen är ganska stor att man får ett mejl, säger Anna Sundblad som poängterar att ingen bank kommunicerar med sina kunder via mejl.

Bluffmejlet har inte bara nått bankens egna kunder.

"Folk går på det"

En av dem som fått e-posten är pensionerade fotografen Björn Larsson Ask,72.

– Det är enkelt men ändå väldigt proffsigt gjort. När det kommer till sådana grejer att de vill ha lösenord blir man misstänksam. Men jag tror att folk går på det här, säger han till Aftonbladet.

Anders Thid, 20, i Laholm fattade misstankar direkt när han såg mejlet i inkorgen:

Han är inte kund i banken.

– Det känns som ett halvhjärtat försök dels var det dåligt skrivet grammatiskt och hemsidan skulle en it-elev i första ring på gymnasiet göra bättre. Det är inte särskilt bra gjort men det kan säkert lura någon. Speciellt om man inte är så teknisk eller lite äldre.

Ovisst om mejladresser

Bedragarna tros använda ett stort antal e-postadresser som mejlet slumpvist skickats ut till. På vilket sätt internettjuvarna kommit över dem har banken inga uppgifter om.

– Nej, det vet faktiskt inte jag. Jag kan inte svara på vilka databaser de letar upp för att ta reda på det. Inte i det här läget, det vi lägger krut på är att informera våra kunder, säger Anna Sundblad.